Vi borde satsa på klimatvänlig framkomlighet istället för att investera i Österleden
Vid senaste Kommunstyrelsemötet skulle vi komma överens om ett yttrande till Trafikverket om ett framkomlighetsprogram i Stockholm. Tyvärr röstades ett yttrande igenom som påtalar vikten av att en östlig förbindelse, den s.k. Österleden byggs. Något vi reserverade oss mot då samtlig trafikforskning visar att ökad utbyggnad av motorvägar stimulerar och ökar biltrafiken, något som innebär ökade klimatpåverkningar.
Även Trafikverket påtalar i sin preliminära rapporten från mars 2015 om den östliga förbindelsen att ”enligt trafikprognoser bedöms biltrafiken i regionen öka med cirka 1 procent jämfört med att åtgärden inte genomförs”. Trafikverket konstaterar därefter att bilens konkurrenskraft gentemot övriga transportslag skulle stärkas och att förbindelsen inte bidrar till hållbarhetsmålen om ökad kollektivtrafik- och cykelandel. Den ökade biltrafiken som leden för med sig skulle dessutom få genomslag i samtliga antagna miljömål och inget av målen om minskad klimatpåverkan, förbättrad luftmiljö och förbättrad boendemiljö skulle nås. Samtidigt nämner Trafikverket i sin rapport att leden har en positiv inverkan på framkomligheten vilket naturligtvis är positivt. Men med tanke på att vi idag står framför en stor utmaning när det gäller att minska vår klimatpåverkan anser vi att man istället för att investera i Österleden och uppmuntra till ökat bilåkande borde satsa på klimatvänlig framkomlighet.