Vi vill inte hetsa på samhällsutvecklingen!
Allians för Värmdös företrädare Monica Pettersson har tillsammans med Kommundirektören Stellan Folkesson lämnat in en skrivelse till Sverigeförhandlingen om vikten av en östlig förbindelse från Värmdöleden till Frihamnen. Något som enligt dem skulle kunna medföra en betydlig bebyggelseutveckling på Värmdö.
Miljöpartiet är ytterst kritiska mot den styrande Alliansen och Kommundirektörens sätt att hantera skrivelsen till Sverigeförhandlingen. Sedan mandatperiodens början är detta bara ett av flera olika ärenden som har hanterats i det dolda istället för att behandlas i Kommunstyrelsen som sig bör. Det inbjuder inte till ett konstruktivt och samarbetsinriktat klimat i Kommunstyrelsen och är dessutom en förolämpning mot demokratin. Värmdö Kommun har haft lång tid på sig för att förbereda ärendet och att välja att i sista minut skicka in sin intresseanmälan ser vi som en medveten strategi för att hålla oppositionen, media och Värmdö Kommuns medborgare utanför.
Att en östlig förbindelse får en negativ klimatpåverkan är det stora skälet till att Miljöpartiet ställer sig skeptiska till dess utbyggnad. I kommunens intresseanmälan till Sverigeförhandlingen skriver man att en östlig förbindelse kommer att leda till minskade utsläpp per fordon. Det man inte skriver är att den totala mängden koldioxidutsläpp beräknas öka med 1 % istället för att minska vilket framtida infrastrukturprojekt borde leda till.
Miljöpartiet vill hellre se satsningar på kollektivtrafiken istället för investeringar i en östlig förbindelse då vi tyvärr inte ser att det är möjligt att finansiera både en utökad kollektivtrafik och stora motorvägsbyggen. Detta är något som landstingsalliansen nyligen konstaterat när de skar ned på antalet busslinjer i regionen vilket kommer att drabba kollektivresande Värmdöbor negativt. I intresseanmälan till Sverigeförhandlingen påpekar Värmdöalliansen att trängselskatten borde finansiera utbyggnaden av en östlig förbindelse. Miljöpartiet har sedan trängselskattens införande argumenterat för att trängselskatten ska gå till kollektivtrafiken istället för att finansiera stora infrastrukturprojekt som gynnar främst bilen. Detta för att minska på klimatutsläppen och skapa förutsättning för fler invånare att snabbt ta sig från en punkt till en annan. Denna synpunkt delas dessutom av en majoritet av Stockholmsborna, som faktiskt gav en sådan konstruktion av trängselskatten bifall vid folkomröstningen 2006.
Miljöpartiet ser ingen anledning till att hetsa fram fler bostäder än de som ligger i översiktsplanen och vi ställer oss dessutom frågande ifall Värmdöborna vill ha en så stark befolkningsökning som Kommundirektören och Monica Pettersson menar att en östlig förbindelse kan medföra. I gällande översiktsplan planeras för en befolkningstillväxt med 20.000 invånare fram till 2030. Redan detta är en befolkningsökning på 50 % jämfört med dagsläget, något som i sig ställer höga krav på utbyggnad av såväl infrastruktur, som skola, omsorg och sociala skyddssystem. Nu lovar de ytterligare 4.000 bostäder.
Vi ser dessutom allvarligt på att man föreslår bebyggelse i Hemmesta storskog, ett av Värmdö Kommuns utpekade framtida naturreservat. Hela 1.300 bostäder planerar Kommundirektören och Monica Pettersson för i skogen. Hemmesta storskog är inte bara ett värdefullt naturarv utan även ett viktigt tätortsnära rekreationsområde, något som Värmdöborna värnar.
Att lägga förslag som innebär så stora extra utmaningar på så många områden, som är fallet med dokumentet till Sverigeförhandlingen, och att dessutom göra det utan att gå genom de organ där vi har folkvald representation ser vi som ett slag i ansiktet på demokratin.