Viktiga brister i kommunens reglementen
Under Kommunfullmäktige den 17 december antogs Värmdö Kommuns nya reglementen till nämnder och Kommunstyrelsen. Reglementen som tidigare under dagen behandlats av Kommunstyrelsen. Reglementena innehåller ett antal brister, något som påtalats av både Miljöpartiet och Socialdemokraterna men även av ledamöter inom allianspartierna. Läs utdrag ur våra reservationer nedan.
Klicka här för att komma till Kommunstyrelsens dagordning där ni kan läsa regelmentena under punkt 5 och 6.
Skriftlig reservation ärende 5 – Reglemente för nämnderna
Vad är målet med Värmdö kommuns verksamheter? Jo kommunen ska på bästa sätt ge medborgarna god service, se till att den myndighetsutövning som sker ska ske rättssäkert, med omtanke, kvalitet och tydlighet. Vi ska ge våra barn de bästa förutsättningarna att växa upp till lärda, nyfikna och kreativa individer. Vi ska ta hand om vår natur, vårt vatten och vår biologiska mångfald så att det finns kvar för de som kommer efter oss. Vi ska skapa harmoniska, vackra och trygga bostadsområden. Kommunen ska kort sagt förvalta och förädla såväl välfärden som den del av planeten som vi lever i på allra bästa sätt.
För att göra det finns ett antal styrdokument som ligger till grund för arbetet. Kommunen ska följa lagar och föreskrifter men också se till att utvecklingen går i riktning mot såväl Vision 2030 som nationella, regionala och kommunala målsättningar inom olika ansvarsområden.
Reglementena delar upp dessa ansvarsområden mellan de olika delarna av den politiska organisationen, därför är det viktigt att de andas kvalitet, samverkan och medborgarnytta och att de är tydliga så att inga viktiga ansvarsområden faller mellan stolar eller glöms bort.
De föreslagna reglementena är till stora delar tydliga och bra men Miljöpartiet har några förslag på justeringar som vi tror leder arbetet ännu tydligare till det hållbara samhälle som vi vill ha.
Vi vill stryka fokus på konkurrensutsättning till förmån för fokus på kvalitet och samverkan och vi vill förtydliga hur arbetet med målstyrningen ska fungera eftersom vi inte tycker att det har varit tillräckligt bra under den senaste mandatperioden. Därför föreslår vi att ett helt nytt stycke kring målstyrning läggs till under kapitlet kring styrmodeller.
Vi har också sett problem med hur ansvaret för bostadsförsörjning för nyanlända och ensamkommande flyktingbarn ska kunna klaras av Näringslivsnämnden när den inte har befogenhet att hyra in eller köpa bostäder för ändamålet. Det är självklart att det kommunala bostadsbolaget ska bidra med de bostäder som finns till hands, men eftersom bristen på hyresrätter är stor kan det med kort varsel behöva anskaffas fler bostäder för ändamålet och då bör, enligt oss, Näringslivsnämnden ha rådighet över detta. Vi föreslår därför att Näringslivsnämnden ska ansvara för inhyrning och eventuella inköp av bostäder för flyktingar. Alternativt bör hela uppdraget att ansvara för anskaffande av bostäder till flyktingar läggas på Kommunstyrelsen som i övrigt har rätt att införskaffa externa fastigheter.
Det finns ytterligare ett uppdrag som vi inte ser har förts över till vare sig Tekniska nämnden eller Kommunstyrelsen och det är det oerhört viktiga ansvaret för gestaltning och utformning av offentliga byggnader och miljöer som hittills har legat på Kultur- och fritidsnämnden. Det är den slutliga gestaltningen och utformningen av våra bostadsområden och våra verksamhetslokaler som visar om det blev ett lyckat område eller inte. Jag tror att de flesta av oss kan enas om att när vi befinner oss i miljöer som är väl gestaltade så trivs vi. Vi tycker att det är vackert och vi ser att det har funnits en omsorg om detaljer som ofta saknas i sämre utformade miljöer. För en hållbar samhällsutveckling är det viktigt att nogsamt lägga sista handen vid utformningen av såväl miljöskäl som estetiska hänsyn. Miljöpartiet vill därför att det ligger kvar på KFN som har hand om annan konstnärlig utsmyckning.
Skriftlig reservation ärende 6 – Reglemente och delegationsordning för Kommunstyrelsen
Miljöpartiet ser att det också finns en del korrigeringar som behöver göras i reglementet för Kommunstyrelsen. Till exempel behöver det inte längre stå att ”Kommunstyrelsen har rätt att besluta om områdesbestämmelser och planbesked då dessa innebär avsteg från gällande översiktsplan eftersom KS har hand om hela planprocessen. Vi ser inte heller att det första stycket under punkt 5 under ansvarsområden för samtliga nämnder behöver stå kvar. Men det är petitesser. Värre är att med den långtgående delegation som majoriteten nu föreslår. Med den kommer Värmdö kommun att bli en toppstyrd, centraliserad och enmansherraväldig förvaltningsorganisation eventuellt styrd av en folkvald politiker, KSO. Särskilt problematiskt är det att majoriteten vill släppa ifrån sig ledarskapet genom en formulering som att det mesta i den kommunala verksamheten är att beteckna som ren verkställighet. Det är att nonchalera ansvaret, trampa på demokratin och peka finger åt väljarna.
Miljöpartiet har därför ett antal synpunkter på delegationsordningen. Vi anser att förfrågningsunderlag ska godkännas av KS såväl som av andra nämnder oavsett karaktär, för vem beslutar om det är av principiell karaktär eller inte, politiken eller Kommundirektören? Vi ser inte heller att punkterna 2.12-2.20 bara ska tas av KD utan bör tas av KD och KSO i förening som är brukligt, t ex inom några av våra kommunala bolag.
KSAU eller KS bör också ta beslut om 3.1 som handlar om att genom kollektivavtal reglera förhållandet mellan kommunen som arbetsgivare och dess arbetstagare och om 3.6 som handlar om att fastställa löneintervaller. Detta eftersom det här är viktiga personalfrågor för kommunens ansvariga att vara med och besluta om då arbetsgivaransvaret ligger under kommunstyrelsen.
Miljöpartiet vänder sig också särskilt mot den långtgående delegationen vad gäller planfrågor som Alliansen förespråkar. Det är bra att frågan om att skicka ut på samråd har ändrats från delegation till KD till delegation till KSPUO men vi yrkar på att det ska vara planutskottet som tar det beslutet. Att inte ha sett hur planförslaget ser ut innan det går ut på samråd innebär att Alliansen delegerar till förvaltningen att utforma detaljplanen och till utskottets ordförande att godkänna samrådsförslaget utan godkännande från utskottet, en väldigt långtgående delegation. Det är sällan stora förändringar görs i detaljplaner även efter samrådsskedet. Delegationen innebär att det i praktiken blir en politiker, nämligen planutskottets ordförande som kommer att vara ensam ansvarig för hur detaljplaneringen i Värmdö blir under den närmaste mandatperioden, något som Miljöpartiet kraftigt reserverar sig mot. Det är också mycket märkligt att KD ska kunna ta beslut om planändringsärenden och avskriva ärenden som blivit inaktuella. Vem bestämmer vad som är inaktuellt? Det framgår inte av reglementet. Majoriteten hävdar att den långtgående delegationen inom planområdet sker för att snabba på planprocessen. Vår erfarenhet från de tidigare åren är inte att det är besluten i nämnden som har inneburit förseningar utan de har berott på långa ställtider mellan varje moment i planförfarandet. Vi står också inför en förändrad och något förenklad planprocess framöver vilket i sig borde innebära att planeringen kan gå fortare. Desto viktigare då att politiken får följa utvecklingen.