Erfarenhet och nytillskott bland Miljöpartiets ledande landstingspolitiker
På Miljöpartiet de gröna i Västernorrlands länsmöte lördagen 15 nov fastställdes partiets nomineringar till olika uppdrag i landstingspolitiken. I det rödgröna majoritetssamarbetet i landstinget har Miljöpartiet tilldelats ett antal ledande uppdrag, däribland vice ordförande i Regionala utvecklingsutskottet tillika ordförande i utskottets Hållbarhetsberedning, vice ordförande i kollektivtrafikmyndigheten samt ordförandeskapet i Länsmuseet Murberget.

Eva Andersson, 59 år, Kramfors, och Folke Nyström, 67 år, Timrå, var Miljöpartiets toppnamn i valet och kommer att inneha de tyngsta uppdragen för Miljöpartiet i landstinget kommande mandatperiod.

Eva Andersson är nominerad till vice ordförande i landstingsstyrelsens regionala utskott och ordförande i dess hållbarhetsberedning. Eva kommer även att representera Landstinget i SEKOM (Sveriges Ekokommuner). Hon är också Miljöpartiets gruppledare i landstingsfullmäktige. Eva har verkat i majoriteten den gångna mandatperioden och ansvarat för miljö- och energifrågor samt varit vice ordförande i FPT-nämnden och i Regionala nämnden.

–          Jag är glad över att få förtroende att fortsätta arbeta med hållbarhetsfrågor i den nya majoriteten. Vi vill att Västernorrland och landstinget investerar i framtiden genom att ta socialt, ekonomiskt och ekologiskt ansvar, säger Eva Andersson (MP).

Folke Nyström är förslagen som vice ordförande i kollektivtrafikmyndigheten. Han har suttit i myndighetens direktion och arbetsutskott de senaste 4 åren och han brinner för att utveckla det hållbara samhället där kollektivtrafiken är en viktig del. Folke kommer även att vara ersättare i landstingsstyrelsen.

–          Det är en spännande uppgift att få bli föreslagen som vice ordförande i Kollektivtrafikmyndigheten. Jag ser fram emot att få driva kollektivtrafikfrågorna där den högsta prioriteten ska ligga i att få många fler att åka kollektivt. Bland annat genom attraktiva priser, välanpassade linjesträckningar och samordnade biljettsystem, säger Folke Nyström (MP).

Brita Wessinger, 61 år från Sollefteå, är bibliotekarie med mångårig facklig erfarenhet inom kulturområdet och aktiv i kommunpolitiken i Sollefteå. Hon driver en egen verksamhet med islandshästar och har även en bakgrund som informatör. Hon föreslås till ny ordförande i Murberget, Länsmuseet Västernorrland och kliver därmed in på allvar i länspolitiken.

–          Jag är förstås hedrad och glad att bli vald till ett så viktigt uppdrag. Vi i Miljöpartiet vill fortsätta och intensifiera arbetet med att göra vårt gemensamma kulturarv tillgängligt för alla. Murberget ska vara hela länets museum, säger Brita Wessinger (MP).

Förutom ovanstående utsåg Miljöpartiet politiker till andra landstingsuppdrag, däribland:

Folkhälso-, primärvård- och tandvårdsnämnden och Demokratiberedningen – Myriam Estrella-Näslund, Härnösand

Hälso- och sjukvårdsnämnden och Arvodeskommittén – Jakob Norstedt-Moberg, Örnsköldsvik

Scenkonstbolaget – Birgitta Skoglund, Sundsvall

Kostnämnden i Sollefteå – Margareta Alton, Sollefteå