Lönsamt med satsningar på Sveriges lärare

Lönsamt med satsningar på Sveriges lärare

Debattartikel om Miljöpartiets satsningar på lärarna och skolan av, Jabar Amin (MP), Riksdagsledamot och Utbildningspolitisk talesperson och Cheryl Jones Fur, Riksdagskandidat (MP) från Kronobergs län
 

I dagarna återvänder hundratusentals elever till skolan. Några barn går till skolan för första gången. På en punkt är forskningen klar: för att alla elever ska få en ärlig chans i skolan så måste alla få den tid de behöver med kunniga, engagerade och kompetenta lärare. 

 

Ändå ges inte lärarna de förutsättningar eleverna förtjänar. För synliggöra de samhällsekonomiska förlusterna av att inte satsa på lärarna har Miljöpartiet gett i uppdrag till nationalekonomen Ingvar Nilsson att räkna på de samhällsekonomiska effekterna av investeringar som stärker lärarna. Nilssons beräkningar visar att om lärare skulle ges förutsättningar att minska antalet elever som inte får det de behöver i skolan och därigenom riskerar hamna permanent utanför arbete och försörjning med en tredjedel så skulle det ge en långsiktig samhällsvinst på 85 miljoner kronor – per lärare.

 

Eftersom elevens tid med sina lärare och lärarnas förutsättningar för sitt arbete är viktig faktor för en elevs skolresultat, kan man även räkna på lönsamheten i att investera i lärarna. En så stor investering som 10 000 kronor i månaden på att lärare får bättre möjlighet att fånga upp elever som annars riskerar att hamna snett är mycket väl investerade pengar. Även om det bara ger läraren möjlighet att hjälpa en enda elev mer till lyckade studieresultat, egenmakt och arbete under hela sin lärargärning, så har hela satsningen då betalat tillbaka sig med marginal för den kommunala kassan. För samhällsekonomin som helhet blir det en vinst på nästan fem gånger de medel vi investerat i läraren.

 

Uträkningarna ger starka ekonomiska argument för att satsa på lärarna, nu behövs åtgärder som ger resultat. Lärarkrisen är på väg att bli akut, stat och kommun kan inte längre peka finger mot varandra, vi måste ta gemensamt ansvar. Sverige behöver en nationell lärarstrategi där stat och kommun tillsammans tar ansvar för rekryteringsbehovet. En sådan strategi behöver innehålla statliga medel som säkert leder till en avgörande höjning av lärarlönerna – från förskolan och uppåt i åldrarna.

 

Det är viktigt att insatserna görs med respekt för den svenska modellen. Skolan är gemensamt finansierad, och det är politiken på nationell och kommunal nivå som i slutändan avgör vilka resurser som finns tillgängliga för skolan och därmed för lärarlönerna. Kommuner med vikande skatteunderlag har haft svårt att höja lärarlönerna så mycket som krävs. Samtidigt har många skolhuvudmän, kommunala som fristående, inte satsat på lärarlöner trots att de har haft ekonomiska resurser att göra det. Att staten då både samlar och bistår kommunerna är att ta ansvar för att undvika en akut lärarbrist.

 

Sverige behöver en ny skolpolitik, en politik som investerar i lärarna och eleverna. En politik med höjda lärarlöner, minskad administrationsbörda, fler anställda och stöd till varje elev i tid. På så sätt kan skolan ge alla barn en ärlig chans.

 

Jabar Amin (MP)

Riksdagsledamot
Utbildningspolitisk talesperson

 

Cheryl Jones Fur

Riksdagskandidat (MP) från Kronobergs län

Relaterade nyheter

Växjö, 21 oktober 2025

Tillsammans för ett gott och hållbart liv

Växjö, 17 oktober 2025

Växjö kommun satsar på ökat stöd för barn och unga

Växjö, 30 september 2025

Skogen och skogsbruket måste rustas för framtiden

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter