Öppna Fabriken och Röda tvättstugan även på helgen!

MP Vimmerby vill att kommunen satsar på sina ungdomar genom att ge dem tillgång till en samlingsplats även under helgerna.
Vi vill att kommunen skapar ett nära samarbete med Ungdomsrådet och är lyhörd för att utveckla och stärka ungdomars delaktighet. På riktigt. Idag upplever många unga i Vimmerby att de får säga sin mening om och om igen men sedan händer inte mycket av det man önskat. Många känner sig svikna och överkörda.

Vi inom oppositionen vill göra Vimmerby till ett mer öppet samhälle för barn och unga. Låt alla unga i staden känna att de har valmöjligheter på helgerna. När man inte har ett val ter sig livet ofta meningslöst. Känslan övergår kanske i en längtan bort och i värsta fall ett beroende av alkohol eller narkotika.

Vi vill att allaktivitetshuset Fabrikens öppettider ska gälla alla kvällar och helger för det är då de unga har behov av en samlingsplats. Förslagsvis till 24 på fredag- och lördagkvällar och till 22 på söndagar.

Vi tror att Fabriken kan behöva bli mer av en ungdomsgård med något äldre publik och inte vara en samlingslokal för barn i lägre åldrar utan också finnas till för gymnasieungdomar då de har behov. Har man öppet på kvällar och helger är det dessutom lättare för vuxna att engagera sig och hjälpa till vid behov.

Vi vill också att kommunen rustar upp och utvecklar filialen Röda tvättstugan som en alternativ mötesplats med liknande verksamhet som Fabriken har och med samma öppettider.

Man talar ofta om hur viktigt det är att göra investeringar för framtiden. Den bästa investeringen vi kan göra är att ge mycket resurser till våra unga Vimmerbybor, både på lång och kort sikt.

Vi vill se tre konkreta förändringar i framtiden:

– Att Vimmerby kommun öppnar Fabriken fredag 19-24 lördag 19 – 24 och söndag 17-2 samt rustar upp och håller öppet i Röda tvättstugan samma tider som Fabriken har.

Caroline Axelsson

Miljöpartiet de gröna i Vimmerby