Infrastrukturplanen ett svek mot Norrbotten

Miljöpartiet kräver investeringar som matchar Norrbottens värde – säkra vägar, konkurrenskraftiga tåg och en infrastruktur som håller hela Sverige i rörelse.

Trafikverket har presenterat sin infrastrukturplan för 2026–2037. Återigen ser vi att vägtrafiken, särskilt söderut, prioriteras – där ska 100 procent av behoven mötas. För järnvägen föreslås endast åtgärder motsvarande 15 procent av underhållsskulden. Vad innebär det för Norrbotten?

Norrbotniabanan är den viktigaste infrastrukturinvesteringen för regionen – en förutsättning för tillväxt, effektiva transporter och en större arbetsmarknad. Efter decennier av väntan sedan den borgerliga regeringen stoppade planerna 2006 hoppas vi fortfarande. Nu nämns även möjligheten till offentlig-privat samverkan. Det kan påskynda bygget, men innebär också risker, det betyder inte att någon annan betalar, utan att kostnader fördelas annorlunda över tid.

Inlandsbanan hotas av kraftiga neddragningar. Trafikverket föreslår att underhållet minskas från 266 till 155 miljoner per år – trots att behovet uppgår till en miljard årligen. Detta är samma bana som räddade tågtrafiken i norra Sverige när stambanan spolades bort i september. Med rätt satsningar kan Inlandsbanan bli en livsnerv i inlandet – men då krävs underhåll och elektrifiering.

Bristande satsningar på Malmbanan påverkar inte bara Norrbotten utan hela Sveriges industri och säkerhet. Trafikverket vill skrota arbetet med stängsel och ekodukter mellan Boden och Gällivare – åtgärder som skyddar både djurliv och människor och minskar störningar i trafiken.

Även satsningar på E10 uteblir. En tungt trafikerad väg med stora brister där mötesfri väg borde prioriteras för ökad säkerhet.
Ostkustbanan är en flaskhals på järnvägen mot Stockholm. Planen stryker utbyggnaden till dubbelspår mellan Gävle och Härnösand, vilket skulle ge kortare restider, fler avgångar och mer kapacitet för gods. Så länge detta skjuts upp drabbas hela Norrland.

Regeringen har under mandatperioden stoppat järnvägssatsningar och skurit ner på underhåll. Upphandlingarna av tåg, vagnar och operatör för nattågen till Norrbotten och Narvik har misslyckats två gånger. Samtidigt ökar efterfrågan på tåg och kollektivtrafik – avgörande för ett växande samhälle.

Miljöpartiet vill satsa 288 miljarder mer på järnväg fram till 2037 och
– Skapa en ny myndighet med kompetens och fullt fokus på järnväg och tågtrafik
– Ta tillbaka underhållet i statlig regi
– Jobba igen hela underhållsskulden på järnvägen

Vi vill att tåget ska vara snabbare än bilen och billigare än flyget. Därför prioriterar vi tågtrafik i hela landet – särskilt i Norrbotten, där avstånden är långa erbjuder tåget ett säkert och bekvämt alternativ. Våra vägar i Norrbotten behöver rustas upp – samtidigt som vi gör tågen till ett reellt alternativ för arbetspendling och resor på fritiden.

Det är dags att sluta ta Norrbottens bidrag för givet. Vi kräver investeringar som matchar vårt värde – säkra vägar, konkurrenskraftiga tåg och en infrastruktur som håller hela Sverige i rörelse. Det är inte bara möjligt, utan nödvändigt.

NSD 2025-10-02
Siw Ahlfort, ordförande Miljöpartiet Norrbotten
Henrik Blind, kommunalråd (MP) Jokkmokk
Jenny Jänkänpää, kommunalråd (MP) Gällivare
Evelina Rydeker, kommunalråd (MP) Luleå
Mats Dahlberg, gruppledare (MP) Piteå
Sven Nordlund, gruppledare (MP) Kalix
Sara Beckman Lindberg, ordf Miljöpartiet Boden
Magnus Dagbro, ordf Miljöpartiet Gällivare
Maria Hanno, ordf Miljöpartiet Piteå
Nina Wennberg, ordf Miljöpartiet Kalix

Relaterade nyheter

Boden, 24 november 2025

Stoppa hotellbygget på Brännastrand!

Boden, 24 november 2025

Boden kommun – sveken mot kvinnor

Boden, 24 november 2025

För ökad trivsel i Boden centrum

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter