OrdförrĂ„d Ă€r mer Ă€n ord – det Ă€r jĂ€mlikhet, fantasi och framtid

OrdförrĂ„d Ă€r mer Ă€n ord – det Ă€r jĂ€mlikhet, fantasi och framtid

En liten flicka blÀddrar i en bok.

SprĂ„ket Ă€r mer Ă€n kommunikation – det formar hur vi tĂ€nker, förstĂ„r och förestĂ€ller oss vĂ€rlden. DĂ€rför mĂ„ste alla barn fĂ„ möjlighet att utveckla ett rikt ordförrĂ„d, tidigt, skriver Mikael Morin. Foto: Unsplash/Jonathan Borba.

I kommunfullmÀktige den 20 maj diskuterades en motion frÄn Liberalerna i BorlÀnge om att införa sprÄkkrav för personal i förskolan och att kartlÀgga barns ordförrÄd. Ett initiativ som förtjÀnar stöd. Förskolan har en avgörande roll i barns sprÄkutveckling, och det Àr viktigt att barn fÄr möta vuxna som talar god svenska och stimulerar till samtal, frÄgor och berÀttande.

Men jag tĂ€nker pĂ„ nĂ„got som Liberalernas gruppledare Monica Lundin sa efterĂ„t: Ă€ven barn med svensk bakgrund har ofta för litet ordförrĂ„d idag. Det Ă€r en observation som sĂ€llan lyfts – men som borde stĂ„ i centrum.

För sprĂ„kfattigdom Ă€r inte frĂ€mst en frĂ„ga om etnicitet. Det handlar om samhĂ€llsutveckling: om hem dĂ€r det inte lĂ€ses, om tystare middagar, om skĂ€rmar som ersĂ€tter samtal och om barn som vĂ€xer upp utan att fĂ„ prova sina tankar i ord. Ironiskt nog kan vissa barn med invandrarbakgrund ha ett rikare ordförrĂ„d – pĂ„ sitt modersmĂ„l – Ă€n barn med svensk bakgrund som enbart har svenskan, men med ett ordförrĂ„d som inte nĂ„r sĂ€rskilt djupt.

En vĂ€n till mig berĂ€ttade om sina barns första tid i Sverige efter att familjen flyttat hit frĂ„n Kanada. Barnen talade inte svenska, och för den Ă€ldsta – som började i tvĂ„an – var det första Ă„ret mest en dimma. Men pĂ„ vĂ„ren började sprĂ„ket lossna. LĂ€raren sa att det gick snabbt tack vare hennes goda ordförrĂ„d pĂ„ modersmĂ„let. Det visar nĂ„got avgörande: att ett rikt sprĂ„k – oavsett sprĂ„k – ger barn förutsĂ€ttningar att förstĂ„, resonera och ta till sig nya sprĂ„k snabbare.

Och hÀr blir frÄgan större Àn skolan.

OrdförrĂ„d handlar inte bara om att förstĂ„ texter eller prata med kompisar. Det Ă€r sjĂ€lva byggmaterialet för vĂ„rt tĂ€nkande. Skolverket uttrycker det tydligt: ett brett och djupt ordförrĂ„d Ă€r avgörande för att barn ska kunna utveckla sprĂ„k, lĂ€sförstĂ„else – och förmĂ„gan att resonera abstrakt. Forskning visar att barn som tidigt fĂ„r tillgĂ„ng till ett rikt sprĂ„k ocksĂ„ lĂ€ttare förstĂ„r andra mĂ€nniskors perspektiv, fĂ„r starkare empati och bĂ€ttre problemlösningsförmĂ„ga.

För att kunna vara verkligt innovativ – alltsĂ„ skapa nĂ„got nytt, tĂ€nka utanför givna ramar, knyta samman idĂ©er pĂ„ ovĂ€ntade sĂ€tt – krĂ€vs inre rörlighet. Och sprĂ„ket Ă€r ett av de frĂ€msta verktygen för det. Har man ord för fler saker, förstĂ„r man fler samband. Man kan leka med begrepp, bygga vidare, sĂ€ga tĂ€nk om
, vad hĂ€nder om vi ser det sĂ„ hĂ€r i stĂ€llet?

SprĂ„ket Ă€r alltsĂ„ inte bara kommunikation, utan en motor för fantasi och tankearbete. Utan tillrĂ€ckliga sprĂ„kliga redskap blir man mer beroende av andras fĂ€rdiga tankar. Och det skapar ojĂ€mlikhet – ocksĂ„ i möjligheten att bidra med nĂ„got nytt.

DĂ€rför bör vi stötta alla barns sprĂ„k – inte bara i skolan utan ocksĂ„ i hemmet. HöglĂ€sning, samtal, berĂ€ttelser. Det kostar lite – men betyder allt. För med orden öppnas vĂ€rlden.

Mikael Morin, gruppledare för Miljöpartiet de gröna i BorlÀnge

Relaterade nyheter

Kunde inte hitta nÄgra poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

LĂ€s alla nyheter