Stadsodlingen ska öka i Botkyrka

Debatt: Mer stadsodlingar till folket!

Stadsodling har många positiva effekter på människor och samhälle: stärkt trygghet, biologisk mångfald och folkhälsa. Vi vill ta vara på stadsodlingens positiva kraft. För ett tryggare, mer klimatsmart Botkyrka med bättre folkhälsa, där fler Botkyrkabor kan få kontakt med naturen.

”Andra kommuner, som Malmö och Stockholm, satsar redan stort på stadsodling, och i dessa kommuner samt i forskning pekar man på potentialen i stadsodling som ett sätt att, bland annat, förbättra integration och öka trygghet”, skriver Lisa Hellsing (MP), 1:e vice ordförande i miljö- och hälsoskyddsnämnden, och Niklas Gladh (MP), kommunalråd och ordförande i socialnämnden, i Mitt i Botkyrka.

Därför vill vi i Miljöpartiet, som ett vallöfte till den kommande mandatperioden, att det ska bli enklare att odla i hela Botkyrka genom att kommunen tillgängliggör mark för stadsodlingar som intresserade Botkyrkabor kan nyttja gratis för odling.

Läs debattartikeln på sida 25 här i Mitt i Botkyrkas e-tidning.