Nu finns ett grönstrukturprogram för Botkyrka!

Strax innan sommaren antog kommunfullmäktige ett grönstrukturprogram för Botkyrka kommun.
Grönstrukturprogrammet är ett ställningstagande för en sammanhängande och kvalitativ grönstruktur och ska fungera som ett fakta- och kunskapsunderlag i kommunens samhällsplanering. Programmet ska också ge information till medborgarna om hur kommunen hanterar, prioritera och värderar de gröna strukturerna inom och kring tätorterna. I programmet är de gröna värdena samordnade och prioriterade, och visar därmed på en ansvarsfull markanvändning där många funktioner ryms.

Det här är ett stort steg för en hållbar samhällsutveckling.

Programmet skapar ett systematiskt arbete för att säkerställa att värdet av ekosystemtänster vägs in i kommunens beslutsprocesser. Genom detta bidrar programmet till minskade framtida kostnader genom; ökad kunskap om och högre hänsyn till, värdet i grönstrukturens ekosystemtjänster.

Våra grönområden spelar en viktig roll i den pågående klimatkrisen. Genom så kallade "ekosystemtjänster" utför grönstrukturen en lång rad livsviktiga uppgifter, exempelvis upptag av växthusgaser, insekternas pollinering och våtmarkernas rening av vatten. Dessa tjänster bidrar till att minska klimatpåverkan och bromsa in klimatförändringarna.

Med detta dokument verkar vi för att grönstruktur och biologisk mångfald ska bli en självklar del av samhällsplanering.

Nu kan ni ta del av dokumentet på kommunens hemsidan! https://www.botkyrka.se/kommun-och-politik/sa-styrs-kommunen/sa-arbetar-kommunen/sa-arbetar-vi-med…/gronytor-i-stadsmiljo