Bättre kollektivtrafik för hela Dalarna!

Miljöpartiet vill skapa bättre kollektivtrafik för hela Dalarna. För detta har det redan tagits beslut i rätt riktning, vid senaste regionfullmäktige fattades beslut om att köpa in nya tåg och ungdomar har nu återigen fria resor på sina skolkort, detta kan göra det lättare att ta sig till fritidsaktiviteter.

Kollektivtrafiken är viktig för att nå regionens miljö- och klimatmål och måste därför ställas om till drivmedel som kraftigt minskar utsläppen av växthusgaser och föroreningar.

När coronaviruset inte längre är ett hinder måste fler också välja kollektivtrafiken igen. Miljöpartiet vill ha en god kollektivtrafik till attraktiva priser för alla i hela Dalarna så att flera kan göra det valet.

Dalasamverkan jobbar med att ta fram en ny prisstrategi som kommer presenteras innan sommaren. Strategin kommer innehålla attraktiva erbjudanden till många resenärer. Detta kommer att gynna alla kommuner i Dalarna.