Pressmeddelande: Dalarna har tuffa klimatmål, men behöver vidta tuffare åtgärder

Region Dalarna har satt upp tuffa klimatmål, tack vare Miljöpartiets krav efter valet 2018. Utsläppen av växthusgaser ska minska med minst 75 procent till år 2030. Nu behövs kloka och tuffa beslut för att uppnå målen.
Bakgrund
FN:s klimatpanel IPCC har presenterat sin senaste klimatrapport. Återigen blir det uppenbart vilken omställning som krävs för att undvika en global klimatkatastrof. Rapporten visar att det finns vetenskapliga bevis för att värmeböljor, kraftiga skyfall och torka har ett samband med klimatförändringarna. Ett exempel kan vara de översvämningar som drabbade Tyskland och Belgien denna sommar, samt den torka som drabbat Grekland och Spanien. Sommaren 2018 drabbades Dalarna av torka och skogsbränder. Brandflyg och brandbilar från flera länder i Europa fick bistå. Framtida värmeböljor i Dalarna kan ännu kraftigare. Bränderna i USA ger exempel på hur stora konsekvenserna kan bli även i Dalarna.

Tuffa mål finns
Tack var Miljöpartiets förhandling efter valet 2018 har Region Dalarna satt upp ett tufft klimatmål. Utsläppen av växthusgaser ska minska med 75 procent till år 2030 från 2018 års nivå. I juni beslutade regionfullmäktige om Dalastrategin som gäller fram till år 2030. Målet där, som gäller hela länet Dalarna, är att minska utsläppen med 63 procent till år 2030, jämfört med 1990 års nivå. Detta ligger i linje med Sveriges nationella klimatmål.

Regionen minskar utsläppen
Region Dalarna minskar utsläppen på flera sätt idag. Lustgas, som används vid smärtlindring, renas detta har minska utsläppen kraftigt. Solceller installeras på fler och fler tak. Uppvärmningen av lokaler effektiviseras. Vid byggnation används mer trä än tidigare.

• Region Dalarna gör redan en del för att minska utsläppen, men det är långt ifrån tillräckligt, mycket mer behöver ske för att målen ska uppnås. Mindre farliga utsläpp ger människor en bättre hälsa, exempelvis mindre risk att drabbas av astma eller cancer, säger Kerstin Lundh, regionråd med ansvar för hållbarhetsfrågor.
  • En utredning kommer starta om hur utsläppen av växthusgaser och andra farliga partiklar kraftigt kan minskas inom kollektivtrafiken. Regionen behöver så snabbt det går minska utsläppen från bussar och bilar och gå över till exempelvis eldrift. Flera regioner kör redan bussar på el, säger Aron Knifström, ersättare i Kollektivtrafiknämnden och ordförande för Miljöpartiet i Dalarna.

Nytt hållbarhetsprogram i november
I november förväntas regionfullmäktige fatta beslut om ett nytt hållbarhetsprogram för 2021 – 2025, där behöver fullmäktige fatta fler kloka beslut som minskar utsläppen av växthusgaser.

• Miljöpartiet kommer kämpa för att Region Dalarna då tar ytterligare beslut för att uppnå klimatmålen, säger Kerstin Lundh regionråd för Miljöpartiet.

Kerstin Lundh
Regionråd med ansvar för hållbarhetsfrågor (MP)
Tel 070 – 787 06 23

Aron Knifström