Rapport från riksdagshorisonten

Riksdagsarbetet inleddes för min egen del den 17 augusti med planeringsmöten i första hand för arbetet i Nordiska rådet under det kommande året. Riksdagsgruppen hade sedan ett längre internat delvis tillsammans med all vår personal på samtliga kanslier inklusive ministrar och deras personal. Totalt var vi nästan 150 personer varav många för mig tidigare helt okända ansikten.

Innan riksdagen formellt öppnade så skulle mitt utskott även hinna med sin stora utrikesresa för denna mandatperiod. Varje utskott förväntas att en gång per mandatperiod göra en längre resa ut i världen för att hämta in kunskap och inspiration. Tyvärr går allt för många av dessa resor av någon obegriplig anledning till USA. Jag har en känsla av att utskottens ledningsgrupper först bestämmer vart de vill resa och sedan letar efter lämpliga besöksmotiv. Att börja i andra ändan som jag föreslagit, att först bestämma oss för vad det är vi vill lära oss för att sedan undersöka vart den kunskapen finns, var inte populärt.

Därför gick socialutskottets resa denna gång till San Francisco. Efter en knapp vecka där delade vi på oss och den ena gruppen reste hem via San Diego och min grupp via Salt Lake City och Chicago. Man har en ledig dag under en sådan där långresa på tio dagar så lite turist hinner man vara. Annars är det fullmatade program från åtta på morgonen till sen kväll med föredrag och studiebesök. Förutom stora hälsovårdsföretag som Kajser och Intermountain så han vi med flera forskningsinstitut, exempelvis ett väldigt spännande heldagsseminarium på Stanford. Vi besökte även flera sociala företag och icke vinstdrivande organisationer exempelvis för personer med svaga förutsättningar att försörja sig.

Det viktiga ur mitt perspektiv med resan var att vi vid varje besök fick kommentarer i stil med; -varför kommer ni hit, ni har ju dom bästa systemen, ni har inget att lära av oss. Jag tror det är nyttigt för debatten att allianspartiernas företrädare vet att vi andra vet att dom har fått höra det från ursprungskällan. Det gör det svårare för dom att hålla fram USA som ett ideal.

Men det är klart att om man bortser från hur exempelvis vården är finansierad, att dom har den dyraste vården i världen och att det är enormt komplicerat för varje vårdgivare att ta betalt oftast från väldigt många olika källor för varje enskild patient med enorm byråkrati och bara tittar på själva akutintaget, operationsrummen, vårdfilosofin i patientmötet, synen på medicinering så har dom en väldigt hög nivå. På Intermountain råder exempelvis total jämställdhet mellan alla yrkeskategorier. Allas profession är lika viktig, från städpersonal till överläkare.

Så öppnade riksdagen då den 13 september med många jettleggde ledamöter, det var inte bara mitt utskott som reste i år. Några ledamöter var kvar på utländska orter av oklara anledningar och en hel grupp hade blivit av med allt sitt bagage. Kungen var ovanligt blek i år och jag tyckte han gick väldigt ostadigt fram till talarstolen. Jag sitter ju längst fram eftersom jag är ålderman så jag ser ju rätt väl hur han beter sig. Det är nog hög tid att kungen abdikerar tycker jag.

Jag har medvetet varit mer ledig än normalt den här sommaren så förberedelserna inför allmänna motionstiden har blivit lidande. Jag brukar ju använda sommaren till att skriva motioner men i år har jag vilat i stället. Allmänna motionstiden tar även slut ovanligt tidigt i år, redan den 30 september är vårt interna stoppdatum så det blir inte så många motioner i år. Besöket från miljöpartister i Ludvika blev inställt men jag har i stället haft besök av klasser från Karlskoga. Lugnetgymnasiet kommer i november.

Vi har naturligtvis jobbat med budgeten hela sommaren och när jag skriver ledig så är det kanske inte vad ni tror. Varje vecka, även under sommaren, så måste vi ta ställning till utredningsuppdrag, remisser, utredningars vidare öden och förslag till proppar och andra regeringsbeslut. Det sker under sommaren via mail och vid några tillfällen via telefonmöten. Så det blir ändå ett antal sidor att läsa varje dag. Resultaten ser ni i media och de kommuniceras i första hand av ministrarna och några få utvalda övriga personer. Jag hoppas ni förstår att det huvudsakligen är på de områden där vi har ministrar som vi kan påverka. Sossarna är inte så glada över att vi även lägger oss i deras ansvarsområden. Personalomsättningen är stor på grund av att många blir utarbetade av de tunga uppgifter vi har. Det är tufft att regera. Men det innebär att många miljöpartister får stor erfarenhet av att arbeta i olika regeringskanslier. Inte minst samordningen är en krävande arbetsplats.

Vi har en del interna konflikter i vår riksdagsgrupp som utåt sett främst handlar om olika åsikter i en del frågor. Ni har säkerligen exempelvis läst en del om Carl Schlyter och det tyska brunkolet. Jag vill inte skriva så mycket om det men jag tror inte det enbart handlar om olika politiska åsikter utan även om maktkamp och olika syn på partiets roll. Det känns därför bra att båda våra gruppledare nu är tillbaka efter växelvis barnledigheter. Om demokratin är hotat i Sverige vet jag inte men kan konstatera att antalet vakter har ökat vid alla riksdagens entréer.

Jan Lindholm, er utpost i riksdagen
jan.lindholm@riksdagen.se