En ohållbar översiktsplan för en ”Ekokommun”

Vi står inför ett vägskäl. Vi kan välja den klimatsmarta vägen eller så kan vi välja den andra. Ekeröalliansen väljer den andra. De väljer att chansa. Att fortsätta i gamla banor.
Att bortse från forskningens rapporter om klimatförändringar. Att bara se till det som tycks gynna oss bäst kortsiktig. Men det är våra barn och barnbarn som får betala konsekvenserna av deras kortsiktiga politik. Vi känner en oro över den låga ambitionsnivån i översiktsplanen vad gäller omställningen till ett hållbart samhälle.

Miljöpartiet ser möjligheter med att bygga ett hållbart samhälle. Mälaröarna växer så det knakar. Det tycker vi är bra. Det är nu vi har chansen att ställa om till ett samhälle som både människor och miljön mår bra av och som dämpar klimatförändringarna. Vi tycker att det är spännande att testa ny teknik och se hur delningsekonomin och de cirkulära kretsloppslösningarna ger oss mervärde. Det är smart och modernt. Genom att bygga klimatsmart med odling inpå knuten, för dem som vill, och där vi samnyttjar resurser skapar vi ett smartare samhälle. Ett samhälle som bygger på gemenskap och möten.

Vi är bekymrade över att alliansen inte har ett helhetsperspektiv i översiktsplanen. Vi ser ingen koppling till Parisavtalet eller de globala miljömålen. Om inte vi i den rika delen av världen drar vårt strå till stacken, hur ska vi då kunna nå dessa mål? Om vi fortsätter att leva som om det fanns fyra jordklot kommer vi försämra levnadsförhållanden för de mest utsatta i världen.

Och vad kostar det oss att bidra till en bättre värld? Byt till elbil istället för fossilbil. Cykla kortare sträckor, kanske med en elcykel för dem som vill cykla långt. Ät närodlat och vegetariskt lite oftare. Bo lite tätare och energisnålare, kanske i ett vackert trähus med trästomme som suger upp lite CO2 från atmosfären? Jobba hemma några dagar i veckan för dem som kan. Byt grejer med varandra istället för ”slit- och slängkonsumtion”. Kanske låna verktyg av grannen istället för att alla har sina egna verktyg. Medlemskap i en bilpool kanske gör att vi slipper ha en extrabil.

Vad kostar rent dricksvatten? Vad kostar frisk luft? Vad kostar sanering av översvämningsdrabbade hus? Lyckligtvis har vi inte behövt fundera så mycket kring dessa frågor ännu. Med Ekeröalliansens miljö- och klimatpolitik kan dessa frågor tyvärr bli alltmer aktuella. Det kan bli dyrt att chansa. Därför reserverade sig Miljöpartiet mot den nya översiktsplanen när den antogs i kommunfullmäktige.

Ulrika Sandin (MP) gruppledare

Björn Osberg (MP) gruppledare