Miljöpartiets budgetförslag –fossilfritt och hållbart för barnens skull!

Regnen och översvämningarna är här, torka härjar på andra ställen, grundvattnivåerna sjunker, isarna smälter och vattnet stiger. Alla länder och alla världsdelar påverkas redan nu på något sätt. Ett bättre översvämningsskydd, beredskap för matproduktion med ändrade förutsättningar och förberedelser för att snabbare kunna skapa nya bostäder, akuta såväl som permanenta, är exempel på det vi kommer att behöva. Nivån på klimatförändringarna beror på de beslut som fattas i år. Lokalt, regionalt, nationellt och globalt. Dramatiskt? Ja, men sant. Och det finns ingen som helst anledning till att inte göra det man kan. Vi kan bli en fossilfri kommun. I vårt budgetförslag kan du läsa om biogasanläggning, laddstolpar, solceller, bilpooler, cykelbanor, ekologisk och närodlad mat som viktiga pusselbitar för att nå ett fossilfritt samhälle. I den årliga kommunrankingen om kommuners hållbarhetsarbete kan vi läsa att Ekerö kommun hamnar på plats 216 av Sveriges 290 kommuner. Hur kan det ha blivit så här? Jo, för att inga av ovanstående åtgärder är utförda ännu. Det är bara en tidfråga innan det kommer att vara en självklarhet. Ekerö förlorar konkurrensfördelar med den långsamma omställningen men framför allt sviker vi våra barn och barnbarn som måste hantera den röra vi lämnar efter oss.

För de flesta av oss innebär ett hållbart liv tid tillsammans med våra nära och kära och gärna en bra balans mellan ett intressant arbetsliv och en meningsfull fritid. För att detta ska bli möjligt krävs att livspusslet funkar med allt vad det innebär med pendling, handling, vabba med sjuka barn, höststädning i trädgården, motion, egentid med kompisarna, oro över tonårsbarnen etc. Vad kan politiken göra för att underlätta detta? Uppmuntra till mer kollektivt åkande för att få bort köerna på Ekerövägen. Uppmuntra till delningstjänster som underlättar vardagsbestyren. Ett ökat utbud av kultur gör att vi kan ha våra kompisträffar på hemmaplan. En simhall där vi både kan mötas över generationsgränser men också motionera och främja en bättre hälsa. Men barnen är ju ändå det viktigaste vi har. En ökad satsning på elevhälsan gör att barn och unga kan få det stöd de behöver under de ibland turbulenta tonåren. Den som vill läsa mer om vårt budgetförslag kan gå in på vår lokala hemsida.

Ulrika Sandin (Gruppledare MP)

Björn Osberg (Gruppledare MP)