Tilläggsförslag till budget i Ekerö kommun

Tilläggsförslag till budget 2018 med inriktining för driftbudget 2019-2020

​samt investeringsbudget för åren 2019- 22

Fossilfri välfärdsstat och globala utmaningar kräver lokal omställning

Miljöpartiets tilläggsförslag till budgeten 2018 fokuserar på att möta de snabba förändringar som en allt mer globaliserad värld kräver. Till följd av klimatförändringarna ser vi månad för månad hur värmerekorden slås och resultatet av detta innebär påfrestningar på lokal infrastruktur. Ju snabbare vi ställer om desto billigare blir det långsiktigt och desto färre människor kommer tvingas lämna sina hem och söka sin tillflykt till grannländer eller till EU på grund av de konflikter som uppstår orsakade av klimatförändringar.

Det är med sorg vi kan konstatera att Ekeröalliansen inte förmår ta till vara på de satsningar regeringen gör gällande omställningen till en fossilfri välfärdsstat. I vårt tilläggsförslag till budgeten ingår satsningar på en övergång till en fossilfri energiförsörjning likväl som satsningar på förebyggande hälsoarbete.

Fossilfritt genast

Regnen och översvämningarna är här, torka härjar på andra ställen, grundvattennivåerna sjunker, isarna smälter och vattnet stiger. Alla länder och alla världsdelar påverkas redan nu på något sätt. Ett bättre översvämningsskydd, beredskap för matproduktion med ändrade förutsättningar och förberedelser för att snabbare kunna skapa nya bostäder, akuta såväl som permanenta, är exempel på det vi kommer att behöva. Nivån på klimatförändringarna beror på de beslut som fattas i år. Lokalt, regionalt, nationellt och globalt. Dramatiskt? Ja, men sant. Och det finns ingen som helst anledning till att inte göra det man kan. Vi kan bli en fossilfri kommun. I vårt budgetförslag kan du läsa om biogasanläggning, laddstolpar, solceller, bilpooler, cykelbanor, ekologisk och närodlad mat som viktiga pusselbitar för att nå ett fossilfritt samhälle. I den årliga kommunrankingen om kommuners hållbarhetsarbete kan vi läsa att Ekerö kommun hamnar på plats 216 av Sveriges 290 kommuner. Hur kan det ha blivit så här? Jo, för att inga av ovanstående åtgärder är utförda ännu. Det är bara en tidfråga innan det kommer att vara en självklarhet. Ekerö förlorar konkurrensfördelar med den långsamma omställningen men framför allt sviker vi våra barn och barnbarn som måste hantera den röra vi lämnar efter oss.

Ett hållbart liv

För de flesta av oss innebär ett hållbart liv tid tillsammans med våra nära och kära och gärna en bra balans mellan ett intressant arbetsliv och en meningsfull fritid. För att detta ska bli möjligt krävs att livspusslet funkar med allt vad det innebär med pendling, handling, vabba med sjuka barn, höststädning i trädgården, motion, egentid med kompisarna, oro över tonårsbarnen etc. Vad kan politiken göra för att underlätta detta? Uppmuntra till mer kollektivt åkande för att få bort köerna på Ekerövägen. Uppmuntra till delningstjänster som underlättar vardagsbestyren. Ett ökat utbud av kultur gör att vi kan ha våra kompisträffar på hemmaplan. En simhall där vi både kan mötas över generationsgränser men också motionera och främja en bättre hälsa. Men barnen är ju ändå det viktigaste vi har. En ökad satsning på elevhälsan gör att barn och unga kan få det stöd de behöver under de ibland turbulenta tonåren.

Barn- och Utbildningsnämnden

Elevhälsa

I budget för 2018 görs ingen förstärkning av elevhälsan. Det är oroväckande med anledning av att Ekerö kommun ligger långt under den bemanning som rekommenderas av respektive yrkesgrupps intresseorganisationer. Det är ett särskilt stort underskott på kuratorer varför vi föreslår en fördubbling av antal kuratorer från 4 till 8. Även skolsköterskor ligger på en alltför låg nivå och där skjuter vi till pengar för ytterligare en skolsköterska från 7 till 8. Framöver behövs det dock göras stora satsningar även på skolpsykologer och ytterligare förstärkning på kuratorer och skolsköterskor. Detta är inte bara motiverat med vikten av att arbeta förebyggande och hantera den eskalerande psykiska ohälsan bland unga. Det är också motiverat samhällsekonomiskt för att förhindra mer svårbehandlade tillstånd senare i livet.

Kulturpedagog

Vi beklagar att Ekeröalliansen har valt att helt ta bort satsningen på kultur i skolan. Arbetet med kulturpedagogen i Ekerös skolor är etablerad och de har utvecklat ett mycket framgångsrikt koncept. Det tar tid att bygga upp en sådan välfungerande organisation med goda samarbeten. Skolpersonal vittnar om vilken betydelse det har haft i hälsofrämjande syfte men också genom att arbeta med kamratskap och värdegrundsfrågor. Forskningen visar också på betydelsen av att använda olika sinnen vid inlärning.

Simskolesatsning

Allt fler elever i våra skolor kan inte simma när de slutar årskurs 9. Det är ett grundläggande krav för att få betyg i Idrott och hälsa att kunna simma 200 meter och dessutom en livförsäkring för oss som bor på en ö. I väntan på att kommunen bygger en egen simhall på plats krävs en samordningsfunktion för att organisera tidsbokning och annat för att säkerställa att de ungdomar som går på högstadiet och Individuella gymnasiet ges goda förutsättningar för att lära sig simma och uppnå läroplanens krav.

Mat i förskola och skola

Bra mat förbättrar barnens hälsa och välmående och lägger grunden till ökad måluppfyllelse i skolarbetet. Med ekologisk mat undviker vi rester av bekämpningsmedel och med en större andel närodlad mat minskar transporterna samtidigt som det lokala näringslivet gynnas. Arbetet i kommunen kring att höja kvaliteten på skolmaten går bra men vi tror att vi kan göra mer. Vi vill höja andelen ekologisk och närodlad mat men vi vill också skapa en lugnare och trivsammare miljö för barnen när de äter. Skolorna har vuxit ur sina skolmatsalar och barnen tvingas ibland äta på tider som inte är anpassade efter deras behov. Inga luncher ska av hälsoskäl serveras före kl 11 eller efter kl 13, men så sker i vår kommun. I väntan på att skolmatsalarna kan byggas ut krävs en strategi för att utöka antalet platser där barnen kan äta sin lunch. Det är också viktigt att det finns ordentligt med personal som äter pedagogisk lunch med eleverna. Det är inte rimligt att personalen ska stå för kostnaden för den pedagogiska lunchen då de i själva verket jobbar. Vi välkomnar att Ekeröalliansens satsning på fria skolmåltider för förskolepersonal och kostnadsreducering för skolpersonal ligger kvar i budgeten för 2018. Vi vill dock utvidga de fria skolmåltiderna till personal i lågstadiet och särskolan där vi anser att det är av särskild vikt att personalen äter med eleverna. Det är också en viktig insats för att göra Ekerö mer attraktiv som arbetsgivare med anledning av det svåra rekryteringsläget för legitimerade lärare.

Hälsofrämjande skolutveckling – Utomhuspedagogik

Ekerö kommun har tidigare fått statsbidrag för hälsofrämjande skolutveckling och vi räknar i vår budget att vi kommer att erhålla det även nästa år. Vi vill med det satsa brett på insatser som är hälsofrämjande men främst på att utveckla metoder för att få in pulshöjande aktiviteter på alla skolenheter varje dag. Vi vill även göra en stor satsning på utomhuspedagogik. Då kompetensen är mer utvecklad bland förskolepersonalen tror vi att mycket kompetensutveckling kan göras internt genom kunskapsutbyte. Forskningen talar för att utomhuspedagogiken stärker minnet, ger bättre resultat i matematik och språk samt ger en lägre stressnivå och en ökad koncentrationsförmåga. Elever som har tillgång till utomhuspedagogik har färre sjukdagar och får en bättre motorik. Vi ser också den vackra naturen som omger oss som en värdefull resurs som ger ett bättre välmående. Genom att barnen lär sig att vistas utomhus kommer de sannolikt också förstå naturens värde och bättre förvalta den för kommande generationer.

Läxhjälp

För att höja måluppfyllelsen för alla elever vill vi öppna två läxläsningsstugor i kommunen. En på Ekerösidan och en på Färingsösidan. De ska hållas öppna i anslutning till skoldagens slut och bemannas med personal från högstadieskolorna och gärna i samverkan med civilsamhället. Det har redan startat upp flera språkcaféer för att möta behovet av språkträning för nyanlända. Vi tror att läxläsningsstugorna skulle kunna samordnas med språkcaféerna för att på så vis skapa fina mötesplatser mellan människor i olika generationer och över språkgränser. Detta finansieras med statsbidrag för läxhjälp.

Studiehandledning

Då andelen nyanlända barn ökar, ökar också behovet av att tillgodose deras lagstadgade rätt till studiehandledning på deras modersmål. Vi tror att det finns en stor outnyttjad potential bland nyanlända vuxna som har lärarutbildning från sitt hemland eller som har andra meriter som kan vara lämpliga för att kunna vara studiehandledare. Detta ger flera positiva effekter då det skapar arbetstillfällen för en grupp människor som annars har svårt att komma in på arbetsmarknaden och att det tillgodoser elevernas behov av extra stöd i skolan. En inventering bland de vuxna som har fått sin kommunplacering i Ekerö kommun bör göras i första hand för att se om kompetensen finns bland dem. Detta blir då inte en extra kostnad för kommunen utan kan inledningsvis göras inom ramen för etableringsinsatser.

Öppna dörrar

Med anledning av det stora flyktingmottagandet under 2015 behöver vi hitta kreativa och kvalitativa sätt att få ett mer hållbart flyktingmottagande. Nu har mottagandet av ensamkommande flyktingbarn kraftigt minskat men vi behöver utveckla boendesituationen för gruppen ungdomar mellan 18-21 år som har fått uppehållstillstånd. De förväntas bo i boenden där de kan bli mer självständiga och klara av ett eget boende och en egen ekonomi. Med tanke på rådande bostadsbrist tror vi att vi dels behöver hitta mer kollektivboendelösningar men vi ser också positivt på möjligheten att ”öppna dörrar” i Ekeröbornas hem. Vi föreslår att Ekerö Bostäder i samverkan med socialtjänsten administrerar en förmedling av uthyrning av rum, delar av hus eller lägenhet. Vi ser flera fördelar med detta då ungdomarna har möjlighet att genom en nära kontakt med en etablerad familj/person i kommunen dels kan lösa sin boendesituation men också skapa ett bredare socialt nätverk vilket kommer hjälpa dem i deras etablering. Dessa boendelösningar ska kunna göras med eller utan kost. Det görs upp i samråd med uthyraren. En rimlig ersättning för ett rum torde vara ca 4000 kr/månad exkl. kost, med kost 7000 kr/mån. Om uthyraren dessutom vill ta på sig uppdrag som kontaktperson så utfaller ersättning även för detta enligt socialtjänstens ersättningsnivåer för detta på 4421 kr/mån. Detta blir en avsevärt billigare boendelösning för kommunen men också mer kvalitativ för de ungdomar som väljer denna boendelösning. Det krävs en aktiv kampanj för att göra detta alternativ känt.

Kvarboende för ensamkommande som har fyllt 18 år

Under slutet av 2017 och 2018 kommer det vara ett antal ensamkommande ungdomar som hinner fylla 18 år innan de får beslutet från Migrationsverket på deras asylansökan. Det kommer att få fatala konsekvenser om inte Ekerö kommun vidtar åtgärder. Tack vare ett statsbidrag har vi möjlighet att ordna med stöd för att möjliggöra att de kan bo kvar i kommunen i väntan på sitt beslut. Det här är en grupp unga människor som har fått utstå många svårigheter och som är i ett extra stort behov av att få vara i en trygg miljö när de mottar ett kanske livsavgörande beslut. Det kan också påverka deras möjligheter att få ett tillfälligt uppehållstillstånd på 13 månader eller 4 år beroende på om de är inskrivna i skola eller inte när de får sitt beslut från Migrationsverket. Ekerö kommun har stora möjligheter att samverka med civilsamhället för att bidra till en acceptabel boendesituation för dessa unga människor.

Hälsokommunikatörer

Transkulturellt centrum inom Stockholms läns landsting arbetar med ett koncept som heter hälsokommunikatörer. Deras huvudsakliga mål är att främja hälsa, och förebygga ohälsa bland framförallt nyanlända men även andra invandrargrupper. De har en gedigen kunskap om vilka svårigheter nyanlända brottas med och verktyg för att underlätta vägen in i vården eller än hellre verktyg för att undvika att behandling blir nödvändig. För att få bästa möjliga spridning av deras kompetenser krävs en bra samordning med befintliga vårdinstanser i kommunen. Med tanke på den begränsade erfarenhet Ekerö kommun har i mottagande av nyanlända tror vi att detta skulle tillföra mycket nytta.

Utveckling av äldreboende

Ytterst handlar det här om en systematiserad approach för att sätta sig in brukarnas perspektiv. Att etablera ett arbetssätt som inkluderar samskapande, hur tjänster kan utformas och integreras i den offentliga verksamheten för att hantera olika utmaningar. Det handlar om att öka nöjdheten hos brukarna genom att skapa ett högre värde för brukarna. I Oxelösund har man bl a inriktat sig på inflyttningsprocessen. Inledningsvis utfördes ett antal intervjuer som visade på att brukarna inte ansåg sig ha makt över vardagen, samskapande aktiviteter lyste med sin frånvaro, första tiden är väldigt viktig då du som brukare blir presenterad för ett organisationsstyrt tänkande med risk för snabb institutionalisering. Man kontaktar alltså de boende i förväg, det erbjuds hembesök även med övernattning om man önskar. Här skapas en bild och en relation med brukaren som får betydelse för framtiden. Det är nödvändigt att ha den kunskapen för att kunna möta den enskildes behov. Ledningen måste här ”ta frågan till sig” så att synsätt och arbetssätt kan förverkligas på bästa sätt. Och också se att det kanske inte bara handlar om själva boendet utan också om faktorer kring den enskilda brukaren. Vi vill att det etableras en utvecklingsfunktion som får till uppgift att driva idén om en brukarstyrd tjänsteutveckling.

Hyresgarantier

Då Ekerö Bostäder har höga krav på inkomst för att erhålla ett hyreskontrakt anser vi att det är viktigt att Ekerö kommun erbjuder kommunal hyresgaranti. Detta gäller för dem som har en inkomst som bedöms räcka för att kunna betala hyran men som behöver en borgenär. För detta kan kommunen erhålla 5000 kr per hyresgaranti från Boverket. Vi budgeterar för att kommunen ska kunna erbjuda 10 hyresgarantier under 2018.

Öppna dörrar

Kvarboende ensamkommande 18-åringar

(1050*)

Utveckla äldreboende

Hälsokommunikatörer

Besparing bränsle för driftsbilar/elbilar

Kommunal hyresgaranti, 10 st

Summa socialnämnden

-10

*pengar som betalas ut per automatik men där beslut saknas om att de ska nyttjas för avsett ändamål

Kultur- och Fritidsnämnden

Kulturell allemansrätt

Kultur är en grundläggande rättighet. Det fastslås i FNs deklaration om de mänskliga rättigheterna. Konst, kultur och språk är viktigt för barns utveckling. Genom konst och kultur kan vi möta nya perspektiv och få utveckla ny förståelse för oss själva och andra. Det skiljer mycket mellan satsningar på kulturen i olika kommuner i landet. Ekerö kommun låg 2015 på plats 191 med 940 kronor per person i jämförelse med exempelvis Vallentuna, som brukar betraktas som en kommun med liknande förutsättningar som vår, som satsar 1302 kronor per person eller Umeå som toppar listan med 2685 kronor per person.

Den ekonomiska prognosen för kommunen ser dyster ut de kommande åren men med tanke på den låga nivå vi redan ligger på anser vi att det är viktigt att höja ambitionen och fastslå alla förskole- och skolbarns rättighet till kultur genom att införa en kulturell allemansrätt. Det innebär att alla barn i förskolan och skolan ska få tillgång till minst en kvalitativ kulturupplevelse under året. Det kan vara genom att utöva och skapa musik, dans, bild eller att besöka det rika kulturutbudet i huvudstaden. Detta bör ske i samverkan mellan utbildning- och kulturförvaltningen. Vi vill finansiera detta genom statsbidrag för skapande skola.

Här kan vi involvera lokala kulturutövare både på ideell basis men också för att skapa arbetstillfällen för en yrkeskategori som har omvittnat svårt att försörja sig på sitt ytrke.

Residency Program

Residency Program är ett koncept som går ut på att kommunen bjuder in kulturutövare från olika delar av världen. Konstutövaren bor i kommunen en kortare tid medan hen jobbar på ett konstprojekt. Konstprojektet ska sedan resultera i ett konstarrangemang i form av utställning, konsert, festival eller liknande där allmänheten och lokala konstutövare möts tillsammans med konststipendiaten. Syftet med Residency program är att utveckla kulturlivet på Ekerö genom att skapa möten mellan kulturutövare från olika delar av världen och på så sätt öka förståelsen för varandras olika kulturer. Genom Residency program öppnar vi också upp för nya mötesplatser där invånarna i Ekerö kommun kan mötas kring en gemensam upplevelse som skapar en social gemenskap. Prioritet bör ges till konstutövare som kommer från områden där våra nya invånare har sitt ursprung och till de konstnärer som har projekt som på något sätt riktar sig till barn och ungdomar då det är kultur- och fritidsnämndens prioriterade målgrupp.

Kulturell allemansrätt – skapande skola

-485

Residency Ekerö

Summa kultur- och fritidsnämnden

-585

Idé- och arkitekttävlingar

Stadsarkitektkontoret ges medel för strategiskt viktiga och för kommunen

tongivande projekt använda idé- och arkitekttävlingar som aktivt redskap. Detta för att få en hög social och estetisk nivå på kommande planer och byggprojekt. Att

stadsarkitektkontoret och byggnadsnämnden får ett bredare och mer varierat underlag till

beslut bygger dessutom en starkare förankring i kommunen och stärker demokratin.

Det finns flera former av arkitekttävlingar, idétävlingar är billiga och kan ge inledande

riktning och även inspiration i det fortsatta arbetet. Tävlingar ger ett bra incitament till medborgardialog, vilket bygger PR samt för upp projektet till debatt innan förslagen till beslut formuleras.

Tillfälliga bygglov

Det råder stor brist på små lägenheter till rimlig hyra i Ekerö. Det finns nya sätt att bygga på, det går att snabbt och förhållandevis billigt att uppföra hus med små, energieffektiva hyresrätter. Detta förutsatt att tillfälliga bygglov, 10–15 år, kan utfärdas på markområden som planeras att bebyggas efter 2030.

Personalförstärkning

Med anledning av på den expansion som Ekerö står inför bedömer vi att det behövs ytterligare förstärkning på stadsarkitektkontoret för att kunna arbeta med god framförhållning inför kommande detaljplanearbete.

Höjd bygglovstaxa, självfinansieringsgrad 90%

Arkitekttävlingar

-150

Förstärkning personal

-1 600

Summa byggnadsnämnden

-1 750

Miljönämnden

Etablering av biogasanläggning för produktion och distribution

Enligt energiplanen pågår redan ett arbete med att försöka etablera en anläggning för biogasproduktion. Vi beklagar dock att vi ligger efter i detta arbete och vill att planen tidigareläggs. Vi förespråkar en affärslösning där kommunen ingår partnerskap med lokala jordbruksproducenter och hästgårdar och gärna något etablerat gasbolag. Enligt energiplanen ska ett eventuellt beslut om utbyggnad, planarbete, projektering, tillstånd, utbyggnad och driftstart ske under perioden 2020–2040. Med tanke på de gynnsamma förutsättningar vi har i kommunen och möjligheten att söka bidrag för den här typen av anläggningar från det statliga stödet Klimatklivet så vill vi tidigarelägga processen och ha som målsättning att anläggningen ska vara driftklar senast 2025.

Enligt energiplanen krävdes ytterligare resurser både till teknik och exploateringskontoret, näringslivsenheten och miljökontoret för att driva detta arbete under 2017. Vi skjuter därmed till extra projektmedel till miljökontoret för att möjliggöra ett större fokus på detta arbete under 2018.

Utbildning om miljökonsekvenser av vägbyggen

Miljönämndens arbete kommer att förändras under de kommande åren till följd av bygget av Förbifarten. Nämnden ska ha uppsikt över såväl de tillfälliga hamnarna som det lager av sprängsten som kommer att ligga på Munsö i väntan på att krossas till grus. Denna tillsyn kommer att kräva personalförstärkningar som finansieras inom budgeten för vägbygget. De beslut och ställningstaganden som ligger framför politikerna i miljönämnden och tjänstemännen på miljökontoret kommer att påverka Mälaren, stockholmarnas dricksvatten, såväl som miljön på Mälaröarna. Därför anser vi att politikerna i miljönämnden behöver utbildning som skapar en beredskap att ställa rätt frågor inför besluten och en stabilare grund att kunna bedöma konsekvenser på mark, luft och vatten i samband med tunnelsprängning, transporter på vattnet samt lagring av exempelvis stenmassor. Utbildningen skräddarsys av utbildningskonsult och finansiering återsöks inom budgeten för vägbygget.

Tillskott MP

Projektmedel för etablering av biogasanläggning

Summa  miljönämnden

-100

Tekniska nämnden – drift och investering

Solceller på kommunens tak

Vi har i tidigare budgetförslag åberopat behovet av att installera solceller på fyra av kommunens tak. Vi menar nu att kostnaderna för solceller har sjunkit så kraftigt att det är motiverat att installera solceller på alla kommunens tak. Under budgetår 2018 anser vi det dock rimligt att hinna med de tidigare föreslagna taken. Fyra anläggningar för elproduktion med hjälp av solceller installeras på tak till skolor varav en skola på Färingsö och en på Ekerö samt Mälaröhallen på Ekerö och Allhallen på Färingsö. Skolor och idrottshallar används framförallt dagtid varför elproduktion på just dessa byggnader skulle vara det mest effektiva. Placering av solceller på skoltak skulle dessutom gynna elevers inlärning och förståelse för hur ett hållbart boende kan fungera och därmed också ha en pedagogisk dimension. Solceller är generellt sett underhållsfria och bidrar endast med tillskott till driftbudgeten.

Laddstolpar för elfordon

Det mest sökta och beviljade stödet i Klimatklivet är till just laddstolpar. Ekerö kommun har ännu inga offentliga laddstolpar. Fortum kommer dock att installera både snabbladdare och semisnabbladdare på infartsparkeringen i Tappström med stöd av Klimatklivet. Det mest avgörande för att människor ska våga satsa på en elbil är dock i första hand att det finns laddningsmöjlighet i hemmet och i andra hand på arbetsplatsen. Eftersom Ekerö har en så stor andel villahushåll så har den stora majoriteten ändå möjlighet att redan idag ladda sin bil i anslutning till hemmet. Vi vill i samverkan med Ekerö Bostäder sätta upp laddstolpar på parkeringsplatsen vid Fårhagsplan och i parkeringshusen vid Wrangels väg och Gustavalund. Infartsparkeringarna i Svanhagen och Träkvista bör också ha ett par laddstolpar. Arbetsplatser som kan vara aktuella är kommunhuset och några av de större skolorna.

Snabbare utbyggnad av gång- och cykelvägar

Vi anser det viktigt att påskynda utbyggnaden av gång- och cykelvägsarbetet mot bakgrund av den påtagligt ökade cykeltrafiken på öarna och då klimatneutrala transportmedel bör ges ökad prioritet. Planen bör tidsmässigt dras ihop och genomföras i en snabbare takt. Klimatstödet ger hälften av investeringskostnaderna, det innebär att den del av planen som planerats under 2018 kan fördubblas utan att mer pengar behövas skjutas till budget.

Stockby och Närlunda vägförening

Planering inleds för att inkludera de vägar som Stockby och Närlunda vägförening idag sköter. Vi ser det inte som realistiskt att vägföreningarna ska kunna övertas av kommunen redan januari 2018 men tycker att det ska vara en prioriterad uppgift och bör kunna vara genomfört vid halvårsskiftet 2018.

Tekniska nämnden – drift

Stockby och Närlunda vägförening

4 st solcellsanläggningar

Summa tekniska nämnden – drift

-3 355

* kostnad för drift under 6 mån

Kommunstyrelsen

Bilpool för tjänstebilar och privatpersoner

Kostnaden för leasing av kommunens tjänstebilar varierar under året men har under det senaste året uppgått till 2,6 miljoner kronor och bränslekostnader på 750 000 kronor. Kostnaderna fördelas mellan de förvaltningar som nyttjar bilarna, 2 miljoner tillfaller den kommunala produktionen av omsorg och resterande 0,6 miljoner på Miljönämnden, Socialnämnden, Byggnadsnämnden och Tekniska kontoret. I stället för att beskriva vårt förslag under varje berörd nämnd gör vi det här under kommunstyrelsen. Vi förordar att kommunen istället för att leasa övergår till bilpool. Då kan kommunen välja att ha vissa bilar låsta till den kommunala förvaltningen vid de tider då det är stor efterfrågan på bilarna. Övriga tider kan de vara öppna för allmänheten att nyttja bilarna. Antal bilar som ingår i bilpoolen kan också vara flexibelt under året vilket borde göra alternativet mer attraktivt för kommunen. Naturligtvis ska bilpoolen i huvudsak bestå av rena elbilar eller biogasbilar men även andra miljöbilar som laddhybrider kan finnas med i de fall då räckvidden inte bedöms tillräcklig. En bilpoolsbil ersätter fem privatbilar. Det leder till mindre trängsel på våra vägar. Långsiktigt bedömer vi att denna lösning är mer ekonomisk fördelaktig men ser inte att vi kan räkna på det under kommande budget då genomförandetiden sannolikt sträcker sig längre än 2018.

Sammanfattningsvis ser vi följande fördelar med att kommunen ansluter sig till bilpool; bättre nyttjandegrad för varje bil, flexibelt nyttjande (och debitering) under året, lägre administrativa kostnader då allt sköts av bilpoolsföretaget, lägre bränslekostnader, bra service till kommunmedborgare att erbjudas medlemskap i bilpool och mindre trängsel.

Medborgardialog

Ekerö behöver nya former för medborgardialog. Medborgares diskussion om utvecklingen i Ekerö kanaliseras idag via bloggar och facebookgrupper som lever sitt eget liv. Diskussionen i dessa medier saknar ibland viktig och relevant information. Missförstånd, och då och då rena lögner, står oemotsagda och leder till splittring och ökat politikerförakt. Interaktiva hemsidor är ett förhållandevis lite arbetskrävande sätt att skapa en arena för modern medborgardialog. All information som finns tillgänglig på kommunens hemsida läggs också ut på särskilda hemsidor för de större projekt som pågår. Hemsidorna innehåller färsk information om var respektive projekt befinner sig såväl som redogörelser för gjorda vägval och överväganden. Tidigare besvarade frågor, FAQ, samt en funktion för att ställa nya frågor finns också.

Mälardalsrådet

Vi vill se ett återinträde i Mälardalsrådet. Vi ser det som ett viktigt forum för kunskapsutbyte och kontaktskapande. Ekerö kommun och hela Mälardalsregionen är i ett mycket expansivt skede. Vi riskerar att gå miste om eventuella satsningar och samarbeten framöver.

Reavinsförsäljningar

Vi vill att Ekeröalliansen omgående slutar med utförsäljningen av våra gemensamma tillgångar. Problemen med att hitta lämpliga tomter att bygga skolor är ett resultat av tidigare utförsäljningar. Det är dålig ekonomisk hushållning att sälja ut fastigheter som ökar i värde och stärker vår soliditet.

Internationella samarbeten

Världen står inför stora förändringar vilket kräver alltmer samarbete. Vi anser att Ekerö kommun bör ansluta sig till Sustainable Cities Platform och ECCAR (European Coalition of Cities Against Rasism). Båda nätverken är på europeisk nivå och syftar till att ta fram strategier för att på lokal nivå arbeta med vår tids största utmaningar. Det ger möjlighet till utbyte och inspiration för att se hur andra städer och kommuner hanterar klimatförändringarna på lokal nivå och bygger mer resilienta samhällen i klimatförändringarnas spår. I ECCAR möts medlemmarna och utbyter erfarenheter om hur de gemensamt kan bekämpa den rasism och intolerans som breder ut sig alltmer i alla europeiska länder. Utifrån ett gemensamt 10-punktsprogram utarbetas lokala strategier.

Kommunstyrelsen

Medborgardialog – interaktiva hemsidor

Mälardalsrådet

-73