Åsa Tinnerholm om jämställdhet

Åsa Tinnerholm om jämställdhet

De senaste turerna kring Upplevelsenämndens budget uppenbarar något som många redan har anat: alliansen har tappat greppet om styrningen av den kommunala verksamheten i Enköping.
 

Alldeles nyligen visade årsredovisningen att kommunen gjorde ett plusresultat på 58,7 miljoner kronor år 2012, samma år som alliansen i panik ville skära bort 13 miljoner från skolans budget. Turligt nog för Enköping så stoppade oppositionen samt Fp den panikbromsningen för att ge skolan lite arbetsro men också för att förbättra budgeten för Upplevelsenämnden något.

 

Några veckor efter kommunens stora budget överskott så är alliansen åter igång med panikbromsning. Denna gång dels för att vissa fasta kostnader missats men framförallt beroende på att Upplevelsenämnden har varit underbudgeterad från början.

 

De besparingsförslag som nu diskuteras får alla svåra effekter på verksamheten och de flesta är orimliga att genomföra. Det är inte rimligt att ena dagen sätta in närmare 60 miljoner i överskott på banken för att nästa dag skära ner på kulturverksamhet, badvakter och konsumentrådgivning.

 

En återkommande orsak till de problem som drabbat flera av kommunens verksamheter de senaste åren är de mycket bristande beslutsunderlag som den politiska majoriteten bygger sina beslut på. Upplevelsenämndens tillkomst är bara ett av många exempel på beslut där beslutsunderlaget saknade de mest elementära uppgifter kring uppdrag, organisation och budget.

 

Samma sak gäller tillkomsten av den ”serviceförvaltning” som utan tydligt uppdrag eller konsekvensanalys avlövade samtliga förvaltningar på deras ekonomer för att i stället sätta dessa under kommunstyrelsens domäner. Argumentet var att få bättre ekonomisk kontroll men Upplevelsenämndens problem visar nu på raka motsatsen. Fortfarande finns ingen uppföljning eller plan med mål för hur serviceförvaltningen skall arbeta.

 

Simhallsfrågan och ombyggnationen av Joar till kulturskola är andra exempel där beslutsunderlagen har lyst med sin frånvaro eller varit så knapphändiga att det inte gått att överblicka konsekvenserna av besluten att starta eller stoppa dessa projekt. Utförsäljningen av Bredsands camping utan kontroll till privata vinstmaximerare är ett annat exempel med oanade konsekvenser.

 

Men det går att ha stora brister i beslutsunderlag med många sidor också, det undermåliga alliansdokumentet ”Lokalresursplan 2012” är ett exempel där orimliga och ojämförliga siffor används i syfte att lägga ner skolor och andra lokaler, trots att dessa behövs i verksamheterna.

 

Att styra en kommun med över 40 000 invånare är en komplex uppgift som kräver kloka, väl avvägda och långsiktigt hållbara beslut. Det kräver också förmåga till konsekvensanalys med öppenhet och delaktighet. Det kräver dessutom visioner och en vilja till utveckling av Enköping, inte avveckling av Enköping.

 

Uppgiften kräver uppenbarligen också en ny majoritet i Enköping.

 

Tomas Rådkvist

Kenta Hällbom

Miljöpartiet

 

https://docs.google.com/a/mp.se/file/d/0BxC8Pg7WJ_b0RlBJU05NcUUyalE/edit?usp=drive_web

Relaterade nyheter

Enköping, 28 maj 2025

Tack klass 8C – som vill rädda jorden

Enköping, 28 maj 2025

Miljöpartiet dyker efter skräp i ån vid hamnmagasinet!

Enköping, 11 mars 2025

Tidöpartiernas skogspolitik hotar den svenska skogen

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter