Enköpings Solpark, en investering för framtiden!

Enköpings Solpark, en investering för framtiden!

Solparker växer nu fram på många håll, både i Sverige och runt om i Europa. Vid E20 utanför Strängnäs har HSB byggt en Solpark, som ska ge el till ca 7 500 lägenheter. Nu när priserna på solceller och kringutrustning sjunkit och det blir allt svårare att hitta platser för vindkraft / vattenkraft, har det blivit än mer tydligt att solkraft är en av framtidens energikällor.
Solcellsparken i Strängnäs invigdes den 4 september 2020. Då var fas 1 klar, med 14 MW installerad effekt (14 600 paneler) och en årsproduktion på ca 13 GWh. Fas 2 omfattar en utbyggnad till 20 MW. https://www.hsb.se/solcellspark/
Naturligtvis spelar priserna på elen också in och i framtiden kommer ett ökat behov av el samt stora krav på att elen ska vara producerad klimatsmart. Solkraft är också ett kraftfullt klimatalternativ, dessutom en underhållsfri produkt samtidigt som det inte låter eller syns på samma sätt som t.ex. vindkraft. Solenergi lämnar inte några spår och kan också med små medel monteras ner och flyttas om den plats man valt måste användas till något annat. Det är lätt att bygga vidare och bygga ut och kräver nära nog inget underhåll om man väljer rätt produkter.
Det tål att understrykas att solcellsparker är tysta (jmf vind), de syns inte på långt håll (jmf vind), de luktar inte (jmf fliseldning) och skapar ingen restvärme som dumpas i sjöar eller vattendrag (jmf kärnkraft), de påverkar inte vattenflöde (jmf vattenkraft).
Solceller är också ett bra komplement till vindkraft: vindkraftverk producerar mest i sämre väder (blåsigt) medan solceller producerar mest i bra väder (soligt). Vi behöver el även när solen skiner och det inte blåser.

Hur mycket energi ger en Solpark ?

Solparken i Strängnäs kommer att bestå av 50.000 moduler och ge en installerad effekt på 20 Mw. I dagsläget 41600 paneler eller 14 MW som ger årsproduktion 13 GWh/år. Håll isär kW och kWh (resp. MW – MWh och GW – GWh), det ena är effekt, det andra är energi. En (1) MW solcellspark ger 1 GWh el per år. En (1) MW vindkraftverk ger ca 3 GWh el per år. Detta kan jämföras med Ena Energi som producerar fliseldad el på ca 75 GWh/år.
Vad kostar det att bygga en Solpark ?
Strängnäs kostar ca 100 milj. Kostar i storleksordning 7 Mkr per installerad MW. Eller 7 Mkr per GWh/år. Alltså, en solcellspark som motsvarar Ena Energis fliseldade el på ca 75 GWh kostar ca 7×75= 500 Mkr. OBS: detta är väldigt stort enligt svenska mått idag, men det pågår samtal om nya parker i den här storleken. På kontinenten är det inte ovanligt med ännu större solcellsparker. Det finns statliga och överstatliga bidrag och Gröna Obligationer / Lån som kan bli aktuella för att stödja investeringen.
Elproduktionen i Enköping om 20 år ?
Ena Energis framtid är osäker, kommer det att byggas en ny anläggning här i staden eller kommer Enköpings el och fjärrvärme att produceras av någon annan ? Men vi  har fortfarande kvar ett Energiföretag som skulle kunna investera i och driva en Solpark, genom att t.ex. starta upp ett dotterbolag för denna verksamhet. Vi har också ett kommunalt bostadsbolag (EHB) som skulle kunna bli en av de stora kunderna av solelen. Ett långsiktigt ägande av en egen anläggning kommer att ge stora vinster och klimatsmarta fördelar. HSB Sörmland, som äger Strängnäs-parken, erbjuder alla medlemmar att köpa andelar i solcellsparken, och därmed möjliggöra för flervåningshus att drivas på solel – något som annars inte funkar då takytan är alldeles för liten för att täcka årsbehovet.
Vart kan Solparken ligga ?
En solcellspark upptar en yta i storleksordning 1,5 hektar per installerad MW. En park i storlek ”Ena Energi 75 GWh/år” kräver alltså hela 100 hektar. Men parken behöver inte vara sammanhängande, det går lika bra (men något dyrare) att bygga ett flertal mindre parker, då lär det blir enklare att hitta lämpliga ytor. Det finns flera områden som kan tänkas, beroende på hur den kan bli. En väldigt smart plats är den gamla övertäckta soptippen ute i Annelund. Där skulle många solmoduler få plats. Kanske är de översvämningsosäkra fälten vid Haga bättre för en Solpark än att odla mat på ? Enköpings Kommun har ett flertal politiska mål för en Klimatsmart framtid. Nu vill jag att det genomförs en seriös utredning kring vilka möjligheter Kommunen har tillsammans med sina bolag, att finansiera och utveckla en egen Solpark.
Således är mitt önskemål:
– Att den utredning som pågår i EMAB om ”Ena Energi´s framtid” kompletteras med vilka möjligheter som finns till finansiering, tekniska förutsättningar och drift av ”Enköpings Solpark”. Solparkens uppdrag blir att säkerställa en lokal elproduktion av ekonomiska och beredskapskäl, tillsammans med de olika lösningarna för varmvattenproduktion, som kan bli aktuella.

Kenta Hällbom