Feminismen måste gå längre

Feminismen måste gå längre!

Det finns de som säger att feminismen har gått för långt. Att påstå det är att påstå att demokratin har gått för långt. Det finns fortfarande män som utsätter kvinnor för dödligt våld. Kvinnors löner är fortfarande lägre. Vi måste betala kvinnor för allt deras arbete och inte längre acceptera att kvinnor arbetar gratis 4 timmar varje vecka. Flickors och pojkars skolresultat skiljer sig fortfarande åt, alla har rätt till en jämlik skolgång. Kvinnor har rätt till en trygg vård innan, under och efter det att de fött barn.

Så länge allas vårt samhälle inte är jämställt, så kommer vi i Miljöpartiet kämpa för att feminismen ska gå längre. Steg för steg, lag för lag och norm för norm tills samhället är jämställt. För jämställdhet är i grunden en fråga om demokrati, frihet och alla människors rättigheter. Ingen människas liv ska begränsas av samhällets attityder kring kön eller könsidentitet.
Vi har fått igenom mycket politik som är bra för jämställdheten. Vi har infört en samtyckeslag som innebär att allt sex som inte är frivilligt är olagligt, vi har gett mer pengar till kvinnojourerna och vi har höjt biståndet som skapar möjligheter för kvinnor i fattigare länder. Vi satsar på skolan och vi fortsätter att stå på kvinnans sida i sitt beslut om abort. Vi kommer kämpa för att kvinnor alltid ska äga rätten till sin egen kropp.
Men vi stannar inte där. Feminismen har inte gått för långt, tvärtom – det finns mycket kvar att göra. Det här är några saker som Miljöpartiet prioriterar på vägen mot ett jämställt samhälle. Mäns våld mot kvinnor ska upphöra. Alla barn ska ha samma rättigheter. Ingen ska utsättas för hedersförtryck. Alla ska ha rätt till en trygg förlossning. Kvinnor ska ha samma lön och villkor som män.

Vi är övertygade om att olikheter berikar och att både mångfald och jämställdhet är grunder för ett rättvist samhälle. Vill du också se ett samhälle där alla människor har samma möjligheter och rättigheter?

Carina Tennfors
Miljöpartiet Enköpng