Samrådsremiss fastigheten Centrum 18:1, Paushuset

Samrådsremiss fastigheten Centrum 18:1, Paushuset
Mp Enköping vill lämna följande samrådssvar. Vi inleder med ett citat från arkitekten Staffan Stenvall ur Enköpings-Posten 6/12 2021.
…..”kommunen själv hade slagit fast i sin fördjupade översiktsplan (FÖP) från 2018. I den togs ett helhetsgrepp på hur staden ska utvecklas fram till 2040. För centrum finns en del generella riktlinjer när det gäller framtida bebyggelse. Där står bland annat att höjdskillnaderna mellan befintlig och ny bebyggelse inte bör vara mer än två våningar, eventuellt tre. I FÖP:en finns också inskrivet att hushöjderna mot gatan högst får överskrida bredden på gaturummet med 50 procent.
– Gatorna runt Paushuset är 12 meter breda, 50 procent till blir 18 meter i höjd. Fasaderna i förslaget är nästan dubbelt så höga, konstaterar han. Staffan Stenvall vet att en fördjupad översiktsplan inte är bindande men tycker ändå inte att avvikelserna från den ska vara för stora.
– Det finns ju en anledning till att man har en fördjupad översiktsplan. De som var med och tog fram den tyckte ju också så här, säger han. I brevet till kommunen framför han åsikten att samrådsförslaget bör arbetas om och att kommunen då tar större hänsyn till riktlinjerna i FÖP:en.”….
Vi delar helt Staffan Stenvalls ståndpunkt och menar att förslaget bör arbetas om efter andra förutsättningar. Vi anser att den skala som övriga byggnader vid och runt torget har inte får överskridas mer än marginellt och absolut inte med dubbel skala.
I planförslaget påstås följande kvaliteter tillföras genom förslaget:
• Bidra till attraktiva och trygga stadsrum mot omgivande platser, stråk och gator,
• Beakta och berika stadens nuvarande karaktär och befintliga struktur.
Miljöpartiet menar att det inte stämmer, om man bygger enligt förslaget blir det varken attraktiva stadsrum mot omgivande platser och inte heller har man i förslaget beaktat stadens nuvarande karaktär.
Vi har följande specifika synpunkter:
– Hushöjderna måste sänkas, både mot omgivande gator och den högsta höjden. Vi menar att 7 våningar är högsta möjliga och 5 våningar mot omgivande gator. Förslaget strider också mot riktlinjerna i FÖP/centrumstudie och husets skala är orimligt dominerande i centrummiljön.
– Utformningen med enbart platta tak bryter för mycket mot omgivande sadeltak, åtminstone delar av taken bör vara brutna.
– Kammakartorget kommer att skuggas helt under den årstid när den kan användas för uteserveringar, det strider mot avsikten med att göra torget till en mötesplats.
– Fasadmaterialen bör i större utsträckning anpassas till omgivande byggnader vilket också påpekas i centrumstudien.

För Mp Enköping

Kenta Hällbom, gruppledare