Service, var god dröj.
Kommunens senast skapade förvaltning är den väldigt anonyma serviceförvaltningen. Den tillkom hastigt ganska snart efter valet 2010, och dök upp på scenen lite smygande, som om den inte riktigt visste var den hörde hemma.
Beslutet att inrätta förvaltningen föregicks av en utredning som kom fram till att man innan beslut borde klargöra tydligt vad förvaltningen skulle göra, hur den skulle organiseras och hur den skulle finansieras.
Trots detta drevs beslutet igenom av den borgerliga alliansen baserat på ett underlag som bestod av en halv A4-sida där inget om detta fanns angivet. Vi var några politiker som ifrågasatte detta ogenomtänkta beslut utan klart uttalat syfte.
Sedan dess har ett antal saker hänt som är minst sagt uppseendeväckande. Förvaltningen har fortfarande ingen verksamhetsplan som har tagits av fullmäktige men har satt tydliga och smärtsamma spår i de kommunala verksamheterna.
Det senaste i den vägen är indragningen av IT-tekniker och annan teknisk support från de olika förvaltningarna. Utbildningnämndens politiker var på besök på Westerlundska gymnasiet nyligen och fick höra om stor frustration från lärare som får svaret ”vi ordnar det om två veckor” när deras datorer, nätverk eller kopiatorer inte fungerar. Detta tar väldigt mycket tid från undervisningen och är ett stort problem för personalen som tidigare kunnat få hjälp direkt. Tydligen är problemen likartade i grundskolan.
Det är förstås orimligt att dra bort IT-tekniker från en så stor arbetsplats som Westerlundska med ständigt pågående verksamhet som kräver tekniskt stöd. Till råga på eländet så har man dessutom lagt en taxa på den service som ges så lärarna drar sig för att anlita service eftersom det då går ut över resurser till undervisningen.
Ett tidigare liknande problem var att alla ekonomer drogs in från förvaltningarna och verksamheterna och sattes centralt för att sedan hyras ut till verksamheterna. Även här var vi några som protesterade men fick svaret att det var bäst för effektiviteten. Resultatet känner vi nu, stora problem ute i förvaltningarna med budget och uppföljning som resulterade i att man efter ett år fick sätta tillbaka ekonomerna igen.
Att avlöva kommunens verksamheter på viktig personal som behövs för att lärare och annan personal skall kunna utföra sitt arbete är inte särskilt klokt vilken måttstock man än använder. Det finns en stor övertro på effektiviseringsvinster i centralisering av servicefunktioner men dessa skapar alltid mer administration och lägre tillgänglighet eftersom det tillkommer restid när man inte är på plats i verksamheterna.
Fortfarande finns ingen känd plan för hur förvaltningen skall fungera och hur den skall vara till nytta. Serviceförvaltningens medarbetare gör säkert sitt bästa men utan uttalat kundfokus, utan tydliga mål och utan ett väl förankrat arbetssätt är det bäddat för just de problem som nu har uppstått. Ansvaret för detta debacle ligger hos finanskommunalrådet Anna Wiklund (M) som drivit igenom även detta beslut på väldigt lösa grunder.
Stoppa detta plågsamma effektiviseringsförsök, låt kommunens verksamheter få tillbaka de kunniga tekniker och specialister som de så väl behöver ha på plats.
Tomas Rådkvist, Mp