Insändare om innerstaden i Falkenberg

Den senaste tiden har utvecklingen av innerstaden i Falkenberg varit ett tema i Hallands Nyheter. Insändaren är en röst i den debatten. Texten tar upp att det inte är gågator och en bilfri innerstad som hindrar utvecklingen av innerstaden, snarare tvärt om.

Här är länken till insändaren i HN

Under hösten 2012 och våren 2013 fick Fastighetsägarna GFR (branschorganisation för fastighetsägare i exempelvis Halland) i uppdrag av aktörerna i Falkenbergs innerstad att utreda innerstadens utveckling. Bakgrunden var att det var ett missnöje kring handelns utveckling. Fastighetsägarna GFR anger att arbetet utförts på uppdrag av Falkenbergs Innerstadsförening, Svensk Handel Falkenberg, Falkenbergs näringsliv AB samt de privata fastighetsägarna i Falkenberg.

I rapporten framgår det på inget vis att gågator och bilfria centrum är ett hot mot handeln eller en orsak till sviktande handel. Snarare tvärt om.

Jag blir då väldigt förvånad när förstasidan i Hallands Nyheter (9/5, Falkenbergsupplagan) upptogs av representanter från handeln i Falkenbergs innerstad i samband med en artikel som kritiserar gågator. På samma sida där artikeln står refereras det också till en forskare från Lund vars åsikt i korta drag presenteras som att gågator dödar handeln i innerstaden.

Rapporten från Fastighetsägarna GFR föreslår konkreta åtgärder: Gör Ågatan till gågata och mötesplats, utveckla gågator, bilfritt i innerstaden så att man kan promenera fritt, stärka andra kommunikationsslag än bilen, exempelvis genom gratis lånecyklar. Det finns flera exempel att dra fram, men detta räcker till en början.

Litar inte handlarna Karin Sivander, Erik Johansson, Hans Johansson och Niclas Carrefors på den nämnda rapporten, eller känner de inte till rapportens innehåll?

Den här frågan är på inget vis så enkel som man kan få intryck av. För det första finns det ingen enighet om att ett bilfritt centrum är dåligt för handeln. En del forskning lutar åt att det är positivt för innerstadshandeln, och att det skapar en levande och attraktiv innerstad på andra områden. För det andra så är handel enbart ett perspektiv i den här frågan.

Genom att stimulera till mera cykel- och gångtrafik i innerstaden skapar man en tryggare och renare miljö, man behöver mindre areal till hårda ytor som parkering och asfalt, något som friger ytor till annat. Minskad biltrafik minskar koldioxidutläppen och ökar trafiksäkerheten.

Espen Huser, miljöpartist