Motion angående källsortering av kiss och bajs

Vid konventionell odling tillförs kväve, fosfor och kalium via så kallat konstgödsel. Kväve och kalium har vi gott om, men fosforn bryts i gruvor kommer att ta slut innan oljan. Om vi cirkulerar den fosfor vi människor kissar ut löser vi en väldigt viktig del av det ekologiska kretsloppet. Alla vet redan att detta är nödvändigt, men den praktiska tekniken för att göra detta är inte ännu löst på en storskalig nivå. Vi tror att Falköping kan vara med och spela en nyckelroll i utvecklingen av lösningar.

Vi har nu två färdigt detaljplaner för ny bebyggelse. Därmed ett gyllene läge att tänka nytt i samband med att dessa börjar byggas. Ett nytt avloppssystem är extremt dyrt att införa i befintlig bebyggelse med i samband med nybyggnation är inte kostnaden något egentligt bekymmer.

Vi föreslår fullmäktige besluta:

att vi anstränger oss för att bli en försökskommun för att cirkulera fosfor och kväve från humanurea

att vi undersöker möjligheterna att knyta till oss resurser från Sveriges Lantbruksuniversitet för att utveckla försöksverksamhet

att vi utreder möjligheterna att införa källsorterande avloppssystem i samband med bebyggelse vid på Tåstorp och Prästgårdsgärde

att vi söker nära samarbete kring detta med dels sådana företag som sysslar med hantering av slam och utveckling av produkter för att sprida gödning, dels sådana företag som kan ta hand om själva näringen och energin i de källsorterade produkterna

Bilagor för kännedom:

Multikriterieanalys från Helsingborg:

korta.nu/kissochbajs1

Sammanfattande dokumentation av stadsförnyelseprojektet i Helsingborg:

korta.nu/kissochbajs2

För Miljöpartiet de Gröna i Falköping