Motion om bättre och mer relevanta vänortsamarbeten

Falköping har idag fem vänorter; Hobro i Danmark, Lier i Norge, Kokemäki i Finland, Sigulda i Lettland och Fontanellato i Italien.  Syftet med dessa vänorter beskrivs på följande sätt på kommunens hemsida: ”Ett vänortsamarbete är en speciell form av relation mellan två kommuner där man genom nära kontakt ska förstå varandras länder, dela erfarenheter, utbyta idéer, vidga vyerna och stödja internationell vänskap.” Med den här motionen vill vi diskutera och belysa syftena med befintliga vänortsamarbeten, samt föreslå en ny vänort för Falköpings kommun.

Genom att ha ett vänortsamarbete med städer/byar i Rumänien kan vi lära känna rumänsk och romsk kultur, vilket stärker EU-integrationen. På ett mer konkret plan kan vi dessutom bidra exempelvis med administrativ kunskap gällande EU-projekt, i syfte att minska sociala klyftor mellan olika folkgrupper genom nätverk, kunskap och företagande. Naturligtvis kan ett vänortsamarbete ge fler utvecklingsmöjligheter för oss.

Buzău är en ort i sydöstra Rumänien (tio mil nordost om Bukarest) med ca 180 000 invånare. Orten Buzău är huvudort för distriktet med samma namn. Västsverige och bl.a. Falköping har många EU-migranter från Buzău. Många av dem är romer.  Romer som folkgrupp är diskriminerade i Rumänien. De har stora svårigheter att få del av landets samhällsservice såsom utbildning, vård och omsorg. Detta har resulterat i analfabetism, svält, sjukdomar och extrem arbetslöshet.  Situationen driver många på flykt, och de tvingas försörja sig genom att tigga på gatan. Detta sker mitt i Europa, mitt i EU, som vi vill ska vara humanismens och solidaritetens högborg.

Vi föreslår därför:

Att

Falköpings kommun utvärderar  nuvarande vänortsamarbeten.

Att

Falköpings kommun  avvecklar delar av nuvarande vänortsamarbeten.

Att

kommunen inleder samarbeten för att skapa möjligheter för de EU-migranter som finns i vår kommun, att långsiktigt kunna utveckla långsiktiga framtidsförutsättningar i sina hembyar om de så önskar.

Att

kommunen utreder vänortsamarbeten med Rumänska byar/städer, exempelvis Buzău.

Ann Kyrkander Erik Kyrkander

för Miljöpartiet de Gröna i Falköping för Vänsterpartiet i Falköping