Bygg en cykelorm genom Centralenområdet som Köpenhamns cykelslang

Miljöpartiet föreslår att det byggs en effektiv tvärförbindelse för cykel genom Centralenområdet från Polhemsplatsen/nya Allén till nya Hisingsbron.

– Vi behöver tänka nytt och innovativt när Centralenområdet byggs. Tusentals cyklister åker genom området som framöver kommer bli helt bebyggt med bostäder och kontor. Genare cykelbanor är jätteviktigt för att få fler att cykla. Det säger Karin Pleijel kommunalråd i opposition för Miljöpartiet i Göteborg.

Inom området möts flera av stadens viktigaste pendlingscykelstråk. Genare cykelbanor har stor betydelse för att få fler att cykla. Det visar ett nytt prognos-scenario för trafik- och resandeutveckling i StorGöteborg som Trafikverket Region Väst har tagit fram tillsammans med Göteborgs Stad.

Därför är det viktigt att skapa en effektiv cykelväg genom Centralenområdet, kanske som de gjort i  Köpenhamn med den lyckade satsningen på en cykelslang (cykelorm på svenska), en cykelled upphöjd på pelare. Odense har byggt en liknande tvärförbindelse för cykel, Byens bro, över bangården i centrum.

-En cykelled har många fördelar. Det knyter ihop cykelstråken, minskar trängseln och konflikten mellan de som cyklar och går, ökar det hållbara resandet när fler väljer att cykla och och det är bra för människors hälsa om fler cyklar, säger Karin Pleijel.

Miljöpartiet och Vänsterpartiet föreslår att trafiknämnden får i uppdrag att utreda möjligheter, behov och nyttor med en effektiv tvärförbindelse för cykel genom det nya Centralenområdet enligt modell från Cykelfrämjandet i Göteborg.

Förslaget om cykelorm

Cykelfrämjandet om Centralenområdet