Göteborgs Stad ställer krav på elsparkcykelföretagen
Oppositionspartierna S, MP och V – som tillsammans har majoritet i Göteborgs trafiknämnd – går nu fram med en gemensam kravlista på elsparkcykelföretagen samt en begränsning av maxantalet utplacerade elsparkcyklar.
Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet har nu samlat sig kring fem gemensamma krav på elsparkcykelföretagen utifrån de olika förslag som de tidigare gått ut med. Därmed finns en majoritet i Göteborgs trafiknämnd för regleringarna. Det handlar bland annat om parkering på utpekade platser och en begränsning av uthyrning på helgnätter.
– Det finns ett brett stöd för att styra upp elsparkcykelkaoset. Nu hoppas jag att företagen är beredda att gå våra krav till mötes. Om det inte går att hitta samsyn genom dialog är vi beredda att sätta hårt mot hårt och ytterst gå vidare med ett totalförbud, säger Blerta Hoti (S), kommunalråd och gruppledare i Trafiknämnden.
Under sommaren har antalet elsparkcyklar i Göteborg ökat till 8 000 och varje cykel används enbart 2-3 gånger per dygn. Partierna vill därför, utöver sina krav på företagen, att trafikkontoret tar fram ett maxtak för antalet elsparkcyklar i stan.
– Cyklarna måste användas bättre och kan inte fortsätta vräkas ut över våra gemensamma ytor. Den pågående konkurrensen i elsparkcykelbranschen får inte förvandla Göteborg till ett slagfält där företagen gör upp om vilka som ska överleva till priset av att människor skadas eller är rädda för att vistas i vår stad, säger Karin Pleijel (MP), 2:e vice ordförande i trafiknämnden och kommunalråd för Miljöpartiet.
De tre partierna tog redan 2019 initiativ till frivilliga lokala överenskommelser mellan Göteborgs Stad och elsparkcykelföretagen, som bland annat innebar att parkering i vissa zoner begränsas och att företagen åtar sig att informera sina användare om trafiksäkerhet samt flytta felparkerade fordon. Eftersom problemen med olyckor och felparkerade elsparkcyklar kvarstår kräver nu partierna mer långtgående begränsningar.
– Ska elsparkcyklar bidra positivt till klimatomställningen så måste de regleras så att de negativa konsekvenserna för göteborgare, inte minst de synskadade, och klimat försvinner, säger Gertrud Ingelman (V), gruppledare i Göteborgs trafiknämnd.
S, MP och V:s krav på elsparkcykelföretagen:
1. Fasta parkeringsplatser tas fram. Fasta parkeringsplatser tas fram av Trafikkontoret i dialog med elsparkcykelföretagen för att säkerställa att elsparkcyklar inte parkeras hindrande eller olämpligt.
2. Körförbud i Brunnsparken och andra högtrafikerade kollektivtrafikområden, för att minska risken för trafikolyckor och störningar i kollektivtrafiken. Andra platser än Brunnsparken tas fram av Trafikkontoret i dialog med elsparkcykelföretagen.
3. Hastighetsgräns på gågator och gångfartsområden sätts till 6 km/t (fotgängarhastighet).
4. Körförbud eller andra åtgärder under helgnätter för att minimera risken för personskador. Läkare har tidigare larmat om berusning som starkt bidragande orsak till allvarliga skador, som belastar vården i ett redan ansträngt läge.
5. Användare som bryter mot regelverket ska stängas av i företagens appar. Folk som kör berusade, lånar ut fordon till annan person eller gör sig skyldiga till andra överträdelser ska inte få fortsätta köra fordonen.