Mer grönska på Göteborgs äldreboenden

Blomdoft, träd och surrande bin borde finnas på alla stadens äldreboenden och särskilda boenden. Bättre trädgårdar skulle förbättra livskvaliteten för många. Därför vill Miljöpartiet i Göteborg skärpa kraven på utemiljön.
– Att äldre ska ha fri tillgång till träd, blomdoft och surrande bin borde inte vara en utopi utan en självklarhet. Göteborgarna förtjänar bättre. Det säger Emmali Jansson (MP), kommunfullmäktigeledamot och andre vice ordförande i fastighetsnämnden.

Många göteborgare som är äldre eller lever med en funktionsnedsättning kommer alltför sällan ut, trots att den läkande kraften av att uppleva natur är väldokumenterad. Susande träd, porlande vatten, blomdoft och surrande bin ger både fysiska och psykiska hälsovinster. Koncentrationsförmågan ökar, pulsen förbättras, det diastoliska blodtrycket förbättras, sjukdomssymptomen hos alzheimerspatienter minskar, oro och depressioner minskar. Trots detta är det ramprogram som styr hur trädgårdar utformas vid äldreboenden och boenden med särskilt service alldeles för dåliga.

– Det behövs trädgårdar med tillräcklig storlek, promenadmöjligheter och läkande förmåga. Det måste bli en självklarhet, inte ett undantag. Det säger Karin Pleijel (MP), kommunalråd.

Miljöpartiet vill uppdatera de dokument som styr hur trädgårdarna utformas. De skrivningar som finns är mycket knappa, trots att det finns mycket kunskap om hur viktiga kvalitativa utevistelser är. Miljöpartiet vill skärpa kraven på både trädgårdarnas storlek och på deras kvalitet. Staden ska också enligt förslaget kartlägga befintliga utemiljöer för att kunna åtgärda bristerna och skapa bättre trädgårdar där sådana saknas.

– Vi vill göra trädgårdar av hög kvalitet till en självklarhet när vi bygger och rustar upp i Göteborg. Särskilt för de göteborgare som inte på egen hand kan ta sig till ett grönområde. Det säger Karin Pleijel (MP).

Här kan du läsa motionen som lagts till kommunfullmäktige.