Miljöpartiet föreslår en ny skola och förskolor i evenemangsområdet

Bristen på förskolor och grundskolor i Göteborg kommer att bli så stor att byggnadsnämnden i december fattade beslut om att stoppa alla nya detaljplaner för bostäder i centrala staden. Nu föreslår Miljöpartiet att förskolor och en ny grundskola ska byggas i evenemangsområdet.

– Redan idag har familjer svårt att få plats för sina barn i förskolan och grundskolan. Men det är tyvärr bara en försmak av hur svårt det kommer att bli i framtiden om inte fler förskolor och grundskolor byggs, säger Karin Pleijel (MP), kommunalråd i opposition.

En majoritet av partierna i kommunfullmäktige vill bygga en ny arena som ersätter Scandinavium. Den nya arenan föreslås finansieras med att Göteborgs Stad ska sälja mark i området där det ska byggas bostäder.

– Det finns en stor risk att förskolor och grundskolor kommer prioriteras bort i jakten på pengar att finansiera arenan. Därför föreslår vi  att det även ska byggas förskolor och en grundskola i evenemangsområdet, säger Karin Pleijel.

Miljöpartiet har ställt sig utanför den gemensamma överenskommelsen om den nya arenan. De föreslår istället att Scandinavium renoveras och uppgraderas. Till kommunstyrelsens möte 10 februari har Miljöpartiet lagt två olika yrkanden. Ett yrkande handlar om att uppgradera Scandinavium istället för att riva och bygga nytt. Det andra yrkandet innehåller förslag på förändringar som skulle kunna genomföras även om yrkandet från S, D, M, V, L, C, KD och Fi skulle vinna.

Läs Tilläggsyrkande angående yrkande om ny arena och stadsutveckling i evenemangsområdet här.

Läs Yrkande angående yrkande om ny arena och stadsutveckling i evenemangsområdet här.