Ansvar för klimatet får Sverige att hänga ihop

När torkan brände åkrarna blev det tydligt hur vi alla är beroende av det som gror, var vi än bor. Att möta klimathotet är den största uppgiften under vår livstid och därför är klimatet prioriterat i Miljöpartiets politik. Klimatet kan inte vänta, skriver Isabel Enström (MP) kandidat till riksdagen och regionfullmäktige.

Moderater och Sverigedemokrater lägger nu kampanjpengar på att angripa MP och sprida missförstånd om än det ena och det andra. Vi påstås jobba för en särskild skatt på att storhandla, eller att alla människor skulle tvingas köra lådcyklar. Det är som om de inte klarar att angripa oss för vad vi faktiskt tycker. Eller har någon egen miljöpolitik att berätta om.

De flesta förstår såklart att det här inte stämmer. Sverige ser olika ut, och då måste vi ha en politik som ger bra förutsättningar för alla. Vi vill:
• Stärka svensk och ekologisk matproduktion. Vi vill bland annat lägga en avgift på importerat kött som kunnat bli billigt för att djuren betalat priset.
• Att mer vinst från förnybar energi, som vind- och vattenkraft, stannar i de regioner och kommuner där den produceras.
– Bygga ut bredband i hela landet
– Flytta fler statliga jobb från Stockholm.
– Sänka skatten och minska krånglet för de minsta företagen.
– Öka tillgången på högre utbildning över hela Sverige och göra det lättare att läsa på distans.
– Införa ett avståndsbaserat reseavdrag som gynnar människor på landsbygd istället för dagens system som mest gynnar människor runt storstäderna som redan har tillgång till kollektivtrafik
– Bygga ut järnväg, kollektivtrafik och cykelvägar i hela landet.
– Tillverka våra egna bilbränslen i Sverige, så vi kan leva där bilen behövs även efter oljesamhället.
• Höja grundavdraget och sänka arbetsgivaravgiften i glesbygdskommuner som haft det tuffast.
• Stärka skolan med sex miljarder årligen. Mer till alla, men mest till de skolor som behöver det mest, ofta på landsbygden.

Vi är ett land, vi måste hänga ihop. När torkan brände åkrarna blev det tydligt hur vi alla är beroende av det som gror, var vi än bor. Att möta klimathotet är den största uppgiften under vår livstid. Därför har MP en rejäl klimatpolitik. Den är vi stolta över. Den svarar vi gärna för. Missförstånd reder vi ut, även när andra partier vill hålla liv i dem. För klimatet kan inte vänta.

Isabel Enström (MP) kandidat till riksdagen och regionfullmäktige

Publicerad i Gotlands Allehanda 23 augusti