Förbättra för ensamkommande

Miljöpartiet har länge arbetat hårt för att de som kom som ensamkommande barn 2015 ska få möjlighet att stanna. Nu behöver också det lagförslag regeringen lagt fram för att fler ska få stanna få stöd. Vår förhoppning är att vi tillsammans ska ta ansvar för en lösning. Dessa unga, som har rotat sig här, går i skola och har skaffat sig vänner, är tillgång för Sverige, skriver Miljöpartiets Maria Ferm och Isabel Enström.

Miljöpartiet har länge arbetat hårt för att de som kom som ensamkommande barn 2015 ska få möjlighet att stanna. Många har drabbats av orimligt långa handläggningstider och hunnit bli 18 år genom att åldern skrivits upp eller att de fyllt 18 år i väntan på besked, vilket i större utsträckning leder till avslag av asylansökan. Det lagförslag regeringen presenterat är nu på remiss för att i vår behandlas av riksdagen. Förslaget innebär att de som kom som ensamkommande senast 24 november 2015 och som på grund av orimligt långa handläggningstider hunnit bli 18 år under asyltiden får en ny möjlighet att stanna.

Under höstens omfattande debatt i frågan har många civila krafter visat upp ett stort och hedervärt engagemang för ungdomarna. Miljöpartiets fokus är att lagen får stöd i riksdagen och kommer på plats så snabbt så möjligt för att underlätta tillvaron för de tusentals ungdomar som annars riskerar att avvisas.

Vi har i regering sett till att ge kommunerna pengar för att låta ensamkommande som hinner bli 18 år under asylprocessen bo kvar. Att tvingas flytta till ett asylboende på annan ort där de ofta inte känner någon är ett onödigt uppbrott i en redan otrygg ung människas liv som vi vill undvika. Denna möjlighet har Region Gotland nyttjat i samverkan med civilsamhället.

Vi har även riktat 120 miljoner kronor till ideella organisationer för att förhindra hemlöshet bland unga vuxna där psykisk ohälsa kan vara en bidragande orsak till hemlösheten. Detta är viktigt innan lagen är på plats, inte minst för de ungdomar som blir av med sitt boende efter att de fått sina slutliga avslag.

För att asylsökande ungdomar över 18 år som kvalificerat sig för nationellt program på gymnasiet inte ska behöva avbryta sin skolgång innehåller även årets budget medel för att de ska få påbörja gymnasiet under tiden som asylsökande, även om de hunnit bli 18 år, precis som andra ungdomar.

Miljöpartiet har i både med- och motvind arbetat hårt för en human tillvaro för människor som söker skydd och trygghet i vårt land. Lagförslaget och budgetsatsningarna för de ensamkommande ungdomarna är viktiga steg åt rätt håll. Nu behöver också lagförslaget får stöd. Andra partier i riksdagen har uttalat att de vill värna de ensamkommande som väntat oerhört länge och vår förhoppning är att vi tillsammans ska ta ansvar för en lösning så att lagen träder i kraft i sommar. Dessa unga, som har rotat sig här, går i skola och har skaffat sig vänner, är tillgång för Sverige.

Maria Ferm (MP) gruppledare i riksdagen och talesperson för migration- och etablering
Isabel Enström (MP) gruppledare Gotland

Publicerad i Gotlands Allehanda 21 februari