Idag har vi badat för Östersjön

Söndag 18 maj badar miljöpartister i flera länder runt Östersjön under parollen ”skydda haven – rösta grönt” för renare hav. Miljöpartiet på Gotland badade vid Kallis för att uppmärksamma frågorna om vårt gemensamma hav och vårt gemensamma ansvar för det.

Söndag 18 maj badar miljöpartister i flera länder runt Östersjön under parollen ”skydda haven – rösta grönt” för renare hav. Vi gör det för att visa att det bara är med gemensamma insatser inom EU och i alla länder som vi kan förbättra havsmiljön.Du behöver inte vara urgammal för att minnas en tid då det var lätt att som fritidsfiskare fånga stora torskar i Östersjön, en tid då havet inte fylldes av algblomningar varje sommar, en tid då ingen var orolig för att kallsupen innehöll gifter.

Vi gröna har en tydlig vision: vi vill att Östersjön ska bli ett rent hav igen. Därför badar vi idag. Svenska Miljöpartiets toppkandidater Isabella Lövin och Peter Eriksson i Stockholm respektive Luleå. I Helsingfors värmer sig de finska gröna upp sig en stund i bastun först, och i Travemünde hoppar den tyska gröna toppkandidaten Ska Keller i vattnet.
Miljöpartiet och våra systerpartier gör det för att vi vill driva följande politik i EU:

Mer fisk!
Vi gröna har drivit på reformen för en mer hållbar fiskepolitik i EU – med stopp för överfiske och stopp för dumpning av död fisk till havs. Denna är ett första steg mot att återställa torsk- och laxbestånden i Östersjön. Nu vill vi också se till att politiken genomförs – så att miljöhänsyn sätts framför destruktiv exploatering.Sluta övergöda Östersjön!
Ett av de allvarligaste miljöhoten mot Östersjön är övergödningen som rubbar hela ekosystemet. Den leder till syrebrist och döda havsbottnar. Vi vill minska näringsflödena, ställa krav på jordbruket och återställa vattendrag för att återfå ett friskt vatten.

Rädda klimatet!
Klimatförändringarna har fått havet ur balans. Mer koldioxid i vattnet gör havet surare, och det hotar många havslevande varelser. Nya arter invaderar och ekosystemet störs. Vi måste snabbt bromsa den globala uppvärmningen genom att investera stort på EU-nivå i förnybar energi och energieffektivisering.Stoppa plastskräpet!
Plastskräp är ett stort problem för havsmiljön i Östersjön. Vi måste använda mindre plast, återvinna mer och förbättra avfallshanteringen.

Skydda havs- och kustvatten!
Alla länder runt Östersjön måste inrätta fler skyddade havsområden för att bevara den biologiska mångfalden. Länderna har lovat att skydda havsområden motsvarande 10 procent av havet, men vi gröna vill skydda minst dubbelt så stora områden.

Sverige har idag lägst andel skyddade områden till havs, jämfört med övriga länder runt Östersjön. Haven runt Sveriges kust är hotade, både vad gäller fisket och levande havsmiljöer. Sverige måste ta ett större ansvar för dessa hot. En viktig åtgärd är att skydda fler marina områden. Därför vill Miljöpartiet, i ett första steg, inrätta tre nya skyddade havsområden: Klints bank öster om Gotland, Öresund och Djupa rännan i Kattegatt. I dessa områden måste arbetet för att identifiera skyddsvärden intensifieras, men redan nu måste bottentrålning som förstör fiskens barnkammare och livet i haven stoppas.

Att rösta grönt i EU-valet 25 maj är det bästa sättet att agera i de här frågorna. EU-parlamentet kommer att ta beslut om klimat, jordbruk och plastavfall den närmsta tiden.

Men har vi råd då? Ja, vi har inte råd att inte göra något. Många näringar – inte minst inom fiske och turism – är direkt beroende av havet. Dessutom, när människorna runt Östersjön förra året i en stor undersökning själva fick sätta ett pris på vad de är beredda att betala för ett rent hav där man kan bada och fiska, värderade de havet till 35 miljarder kronor per år.Vi badar 18 maj för att visa att vi i Europa har ett gemensamt ansvar för både detta känsliga innanhav som heter Östersjön och våra andra hav. Över landsgränser är de gröna partierna i Europa enade: vi som lever idag måste lämna över miljön i gott skick till de som ska komma efter oss.

www.mp.se/savethesea
#‎SAVETHESEA‬