Klamydiamåndagen före valsöndagen

Stefaan De Maecker berättar i Gotlands Tidningar om hur vi har jobbat för en bättre sexuell hälsa på Gotland.
Klamydiamåndagen som uppmuntrar till säkrare sex och uppmanar till testning inträffar i år en knapp vecka före valet. Jag vill ta tillfället i akt att berätta hur vi under mandatperioden har jobbat för en bättre sexuell hälsa på Gotland.

Satsningar vi har genomfört består bland annat i

• utökade resurser till Ungdomsmottagningen för utåtriktad verksamhet
  • inrättandet av en så kallad STI mottagning dit det blir lättare för personer över 23 att vända sig för exempelvis provtagning
  • möjlighet till att testa sig för klamydia på nätet vilket främst är tänkt att nå fler killar
  • bättre subventioner för preventivmedel i syfte att minska antalet oönskade graviditeter

Under perioden januari-juli har antalet klamydiafall på ön gått ner från 170 till 98 jämfört med samma period förra året. Det går inte att härleda orsak och verkan mellan de här satsningarna och resultatet på ett säkert sätt. Men nog kan vi anta att det finns en koppling mellan hur verksamheter utformas och till exempel antalet fall av klamydiasmitta. Utvecklingen är på rätt väg även om ännu mer kan göras.

Att minska förekomsten av könssjukdomar eller oönskade graviditeter är bara två tydliga parametrar som är relevanta i sammanhanget. Grunden för en sexuell hälsa är en trygghet i sig själv och med sin sexualitet. Såväl skolan, fritidsgården som sjukvården har där en viktig uppgift. Vi har som ambition att fortsätta våra ansträngningar för en bättre hälsa om vi får ert förtroende på söndag.

Stefaan De Maecker för Miljöpartiet de gröna

Publicerad i Gotlands Tidningar 6/9