Nya namn efter årsmötet för Miljöpartiet de gröna på Gotland

Vid årsstämman som ägde rum enbart digitalt den 19 april 2020 valdes en ny distriktsstyrelse för Miljöpartiet de gröna på Gotland. Några nya namn röstades fram som tillsammans med erfarna medlemmar kommer att leda partiet under kommande period.
 I styrelsen ingår Jörgen Rehnström, Gunnar Bolin, Gunilla Andersson Linder, Ville Jegerhjelm (ny), Lars Wiberg (ny), Mie Nilsson (ny). Som distriktsordförande omvaldes Anita Jonsson. ”Jag ser fram emot ett till år som ordförande och att få arbeta tillsammans med mina partivänner för miljön, ett grönt samhällsbygge, för medmänsklighet och jämställdhet” säger Anita Jonsson.

En stor förlust för Miljöpartiet på Gotland är Robert Hall som kommer att lämna sina uppdrag på grund av flytt till Bryssel där det väntar ett nytt jobb. Robert har engagerat sig för miljöfrågor inom Miljöpartiet i 10 år. Han representerade Miljöpartiet senast i Regionfullmäktige och som ersättare i Regionstyrelsen. Han var ledamot i distriktsstyrelsen och representerade MP Gotland som klimatambassadör, m fl. I sitt nya arbete kommer han att fortsatt arbeta för miljön som biträdande chef som Ecolise, som är en paraplyorganisation för alla lokalledda initiativ för hållbarhet och klimat i Europa. ”Det känns som det naturliga steget vidare. Vi kommer att bidra till klimatomställningen och stödja lokalsamhällens deltagande i denna process” säger Robert Hall.

I Regionfullmäktige kommer Ylva Hammar bli ordinarie ledamot. Som klimatambassadör kommer Ethel Forsberg att efterträda Robert och som ersättare i Regionstyrelsen Armin Scholler.