Pressmeddelande: Bli en Kusträddare – strandstädning på Gotland

Lördag 5 maj är det dags för Nordiska Kusträddardagen. Miljöpartiet på Gotland anordnar strandstädning vid Koviks fiskeläge med efterföljande grillning. Alla är varmt välkomna!
År 2050 förutspås att det kan komma att finnas mer plast än fisk i haven om inget görs. Att städa stränder är att ta hand om problemen i efterhand, nedskräpningen är det stora problemet. Samtidigt är det ett konkret sätt att göra någonting och också att tillsammans prata om både problemen och lösningarna.

Vi möts vid Koviks fiskeläge, norr om Klintehamn, och städar stranden både norrut och söderut. Säckar att plocka skräpet i kommer att finnas på plats och skräpet kommer också tas om hand efteråt.

Efteråt bjuder Miljöpartiet på grillning. Då kommer vi också prata lite om vad som görs på Gotland, i Sverige och globalt för att motverka problemen med nedskräpning.

De som inte komma är välkomna att städa där en är och lägga upp ett foto på vad som hittats taggat med #kusträddare i evenemanget eller maila in till Miljöpartiet.

ALLA ÄR VÄLKOMNA!

Tid: 5 maj kl 11-14

Plats: Koviks fiskeläge, norr om Klintehamn

Arrangör: Miljöpartiet de gröna på Gotland