Var står Mp Gotland i frågan om nya storskaliga kalkbrott på ön? (Del 3)

Debattartikeln som skrevs av Karin Stephansson (ledamot i fullmäktige) fokuserar på kalkbrytning och dess klimatpåverkan.
Ja, det är sant att varningsklockorna borde ringa över Gotland, såväl som resten av Sverige. Det handlar inte i första hand om att tillgången på den inhemska råvaran för att framställa betong riskerar att begränsas utan snarare att vi inte alls lever upp till Parisavtalet. Klimatprofessorn Kevin Andersson menar att om alla länder misslyckas med sina målsättningar på samma sätt som Sverige, går vi mot en värld som är fundamentalt annorlunda mot den som Parisavtalet strävar efter.
Sverige har globalt sett goda förutsättningar för att ställa om till ett koldioxidfritt samhälle eftersom vi har gott om naturliga krafttillgångar i form av vatten, sol och vind. Dessutom lutar vi oss mot en stadig ekonomi och ett uppbyggt välstånd. Det som krävs nu är en transformation för att med alla medel begränsa framtida klimatpåverkningar. Var och en av oss måste bidra och vi politiker har ett extra stort ansvar att styra utvecklingen på ett hållbart sätt. En viktig utgångspunkt för omställningsarbetet handlar om att inse att planeten jorden inte har möjlighet att erbjuda ett oändligt utbud av råvaror och bibehållna livsmiljöer. Naturen har begränsningar som vi måste rätta oss efter, trots vår stora tilltro till att människohjärnan kan övervinna och hitta lösningar på fossilberoendet och sinande naturresurser.
Klimatomvandlingen kräver ett djärvt nytänkande där vi inte sitter fast i det som varit utan blickar framåt. Vi behöver hitta vägar för ett framstegsarbete som grundar sig på planetära begränsningar och global rättvisa med minimal klimatpåverkan. Små förändringar av i grunden ohållbara lösningar (så kallade Inlåsningseffekter) är inte vägvinnande utan det kommer att bli nödvändigt att göra systemförändringar.
Storskalig kalkutvinning och betonganvändning har gjorts av hävd men kan knappast ses som en del av lösningen framåt. För dig som ännu har lite tid kvar i hängmattan och vill fundera mer på dessa frågor rekommenderas boken Klimatet och omställningen av Staffan Laestadius. Klimatarbetet måste göras här och nu. Ju fler av oss som bidrar desto bättre är våra chanser till ett Gotland, ett Sverige och en planet där människor kan leva och ha det bra.