Inför skatt på plastmaterial

Motion till Miljöpartiet de grönas kongress 2012
Plast är vad vi i vardagligt tal kallar flera olika syntetiska material. Plast är en relativt ny företeelse i vårt moderna samhälle och har fått en boom under det senaste halvseklet. Globalt sett har plastanvändningen ökat med 9 % per år. År 2009 var tillverkningen 230 miljoner ton.

Plats tillverkas till största delen av två råvaror: råolja och kondenserad naturgas, vilket båda är fossila bränslen. Plastframställning tar mindre än 5 % av världens råoljeproduktion i anspråk, men mycket lite av den plast som produceras globalt sett återvinns. Det är också svårt att bibehålla plastens kvalitet vid återvinning.
I Europa används cirka 40 % av all plast enbart till förpackningar. Många förpackningar är säkerligen onödiga från början och många hamnar nog i sopor till förbränning eller i naturen istället för att återvinnas. Plasten märks i form av nedskräpning, utsläpp av kemikalier och växthusgaser och en orsak till en alltmer sinande råoljereserv – peak oil, då råoljeproduktionen börjar minska istället för att öka.

Vi behöver plastskatt eftersom oljereserven sinar

Tidpunkten för Peak Oil är omdebatterad, men faktum kvarstår: vi måste börja förbereda oss för ett samhälle där olja är en bristvara. Att ställa om samhället kommer att bli kostsamt och kräva uppfinningsrikedom. En skatt på plastmaterial kan både bidra till att finansiera omställningen och verka som ett beteendeförändrande instrument under omställningsprocessen.

Vi behöver plastskatt för att minska spridningen av kemikalier

I plast är det inte bara oljan som är ett problem. När man ska forma plasten till det man vill så behöver man använda sig av andra olika kemikalier för att ge plasten specifika egenskaper.

Pvc, som finns i många leksaker blir ett stenhårt material vid tillverkningen och kan då lätt gå sönder när barnen leker med saker av pvc. Därför tillsätts olika kemiska mjukgörare som ftalater för att mjuka upp plasten. Därefter måste man även tillsätta stabilisatorer för att få den hårdhet i plasten som man vill ha och då är det vanligt att använda sig av bly. Även fast att vi vet att bly kan göra oss mindre fertila och att bly som finns i mammans blod både är cancerframkallande och kan rubba fostrets utveckling, så finns det fortfarande inga gränser för hur mycket bly man får använda i olika produkter i Sverige eller i EU.

Ftalater är ett slags oljigt ämne som gör plasten mjukare. Ämnet lossnar sedan från plastsakerna och man andas in det, slickar i sig det eller så går ämnet in i kroppen via kontakt. Väl inne i kroppen kan ftalaterna härma vårt hormonsystem och sätta igång kroppens processer vid fel tillfällen, vilket kan medföra att barn utvecklas tidigare än de borde och mäns spermaproduktion försämras.

Även om Sverige har infört gränsvärden på en del farliga ämnen i produkter så finns det inget ansvarstagande för helheten. Det finns ingen som övervakar cocktaileffekten av alla produkter som finns i ett hem och hur det påverkar människorna som bor där.

Det finns 143 000 kemiska ämnen som används inom EU i större mängder än 1 ton per år. Av dessa ämnen har endast 6 beslagtagits eller belagts med någon form av begränsning eller restriktioner. Det är av yttersta vikt att vi inför en plastskatt för att minska spridningen av kemikalier.

Vi behöver plastskatt för att minska sopberget

I våra världshav guppar mängder av plast omkring, och problemet bara växer. Vid Bohusläns kust flyter varje år 5 000 kubikmeter plast i land. I Stilla havet flyter en ”plastkontinent” omkring som inget land vill ta ansvar för. Samtidigt som haven är fulla av plast, till stor skada för havsmiljön och djurlivet, råder det brist på återvunnen plast på land. Ett stort problem är att plast inte bryts ner, utan finfördelas i små partiklar. Det gör att plasten tar sig in i näringskedjan och att vi i slutänden får den i oss via maten. 80 % av plasten i havet tros komma från land, resten är avfall från sjöfarten.

Utöver bättre återvinning måste bruket av plast i allehanda olika produkter omgående minska. Plast är ett icke-hållbart material, framställt av ändliga resurser som skadar människa och miljö. I syfte att få konsumenter att köpa mer miljövänliga varor bör ett förslag på hur skatt på plastprodukter utformas. I Frankrike infördes försök med plastskatt redan 2008.

Vi yrkar att:

Partistyrelsen får i uppdrag att arbeta fram ett förslag på hur skatt på plastmaterial kan införas.

Helena Bosved, MP Örebro kommun
Catrin Steen, MP Örebro kommun