Miljöpartiet överklagar vargdomen till Kammarrätten

Förvaltningsrättens beslut att avvisa Miljöpartiets överklagande har väckt mycket känslor. Nu ansöker Miljöpartiet om prövningstillstånd i Kammarrätten.

Idag torsdag har Miljöpartiet de Gröna i Haninge lämnat in ett överklagande till Kammarrätten eftersom vi anser att våra argument behöver bedömas av behörig domstol.

Miljöpartiet de Gröna i Haninges överklagande blev "avvisat" av Förvaltningsrätten och de har då inte tagit hänsyn till våra synpunkter om varför skyddsjakten behöver stoppas omgående. Därför måste vi överklaga till Kammarrätten.

"Det vi gjort, rent formellt, är att ansöka om prövningstillstånd hos Kammarrätten." säger ordförande Giancarlo Ita Gomero (MP), som just nu utbildar sig till jurist, och fortsätter "Det är på tiden att Miljööverdomstolens beslut från 2004 ses över".

"Det är upprörande att vi som miljöorganisation inte kan få våra sakliga argument prövade i domstol för att vi sågs som 'bara' ett politiskt parti av Miljööverdomstolen 2004" säger Arja Kalvas (MP), Landstingspolitiker och tidigare styrelseledamot i Stiftelsen Tyrestaskogen, "Tyresta Nationalparks syfte är att bevara urskogen och den biologiska mångfalden, där rovdjur har en viktig roll".

Vill du läsa hela överklagandet till Kammarrätten så finns det här.