MILJÖPARTIET PROTESTERAR KRAFTIGT MOT MER BILTRAFIK TILL RUDAN

Mitt i Haninge har skrivit en artikel om en blocköverskridande överenskommelse i syfte att bygga en bilbro till Rudan. Miljöpartiet vill tydligt markera att detta är en feltolkning av avsiktsförklaringen och dessutom är en bilbro till Rudan en helt oacceptabel tanke

artikeln påstår Mitt i Haninge att Socialdemokraterna gjort en överenskommelse med de tre oppositionspartierna Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna om att bygga en bilbro till Rudan. Miljöpartiet vet att detta inte är en korrekt tolkning av avsiktsförklaringen, vi vet att varken vi, Centerpartiet eller Socialdemokraterna vill se en bilbro till Rudan

Avsiktsförklaringen blev aktuell i samband med att detaljplanen för Örnens väg skulle antas i kommunfullmäktige i juni i år. En plan som innebär 450 bostäder, en ny skola och en ny förskola. Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna hade haft månader, ja år på sig för att aktualisera frågan, men de väljer att slänga in den när detaljplanen är färdig för beslut.

"Det är inte avsiktsförklaringen i sig som vi är emot utan tanken på att bygga en bilbro till Rudan. Det skulle vara förödande dels för det ekologiska systemet i Rudanområdet. Dessutom blir det rörliga friluftslivet kraftigt reducerat eftersom det rimligen också skulle krävas vägar och parkeringsplatser i Rudan för att hantera en ökad biltrafik", säger Johan Svensk (MP) kommunalråd med ansvar för hållbarhet.

Bron skulle, om den realiserades, även vara ett hot mot det unika kultur- & naturområdet som vi har nära kommunens centrum. Noteras bör också att frågan om en bilbro till Rudan är en tekniskt sett mycket komplex fråga som tar tid att utreda fullt ut och mycket talar för att den också skulle bli oproportionerligt dyr, vilket även i sig borde vara ett argument mot att bygga en bilbro till Rudan. Dessa resurser borde istället läggas på välbehövlig utbyggnad av skolor och förskolor, eller varför inte idrottshallar.

Miljöpartiet anförde även två specifika farhågor i debatten i kommunfullmäktige:

Lösningsförslaget från Moderaterna om bron innehåller en kompensatorisk lösning genom att även göra en "ekodukt". Detta är ett orealistiskt och helt oprofessionellt förslag. Det finns ingen utredning och det har inte gjorts något liknande i någon annan kommun. Utredningen som Moderaterna vill ha kommer att kosta mycket pengar (och tid som vi inte har på Stadsbyggnad) och kommer ändå inte att komma fram till någon lämplig lösning om man tar med de ekologiska behoven i området.

Miljöpartiet påpekade också att detta är ett dolt sätt att i senare läge kunna föreslå bostadsbyggande i Rudanområdet. När det finns bilvägar dit är nästa steg att sälja mark och bygga attraktiva bostäder vid Rudansjön. Moderaterna har länge haft sådana önskemål.

Miljöpartiet tycker att alla väljare som vill värna Rudan ska minnas att Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna verkar fast beslutna att bygga en bilbro över till Rudan. Kosta vad det kosta vill.

P.S
För den vetgirige kommer här en detaljerad förklaring:

Ett detaljplanearbete innebär att det genomförs ett omfattande utredningsarbete samt dialog i form av samråd och granskning med berörda myndigheter, fastighetsägare med flera för att de ska få möjlighet att säga sitt om förslaget. Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna yrkade i plan- och byggutskottet, stadsbyggnadsnämnden samt på kommunstyrelsen att ärendet skulle återremitteras för att ”för att skapa möjlighet för anläggandet av en ny övergång för bil- G/C-väg över järnvägen inom planområdet. Det ska också utredas om ett krav på anläggande av en ekodukt över järnvägen kan vara en lämplig ekologisk kompensationsåtgärd för planförslagets negativa effekter för befintlig spridningskorridor. Ett reviderat detaljplaneförslag ska föreläggas utskottet senast i september 2017.”

Vi i samarbetskoalitionen ville samtidigt att den detaljplan som vi föreslog skulle vinna gehör i kommunfullmäktige. Detaljplanen är också i överenstämmelse med planuppdraget som antogs 2014-03-24, när Moderaterna fortfarande innehade uppdraget som kommunstyrelsens ordförande. Om ärendet skulle återremitteras med avsikt att ändra detta skulle detaljplanen dessutom behöva gå ut på ett nytt samråd och en ny granskning, vilket skulle göra drygt två års arbete till i bästa fall tre och ett halvt års arbete.

För att inte göra den kommunala processen längre än nödvändigt valde samarbetskoalitionen att pröva möjligheten att teckna en gemensam avsiktsförklaring för att tydliggöra detta. Miljöpartiet och Centerpartiet tyckte sig inte kunna underteckna avsiktsförklaringen men hade inget emot att Socialdemokraterna försökte lösa upp knuten, då vi alla i samarbetskoalitionen ville att det planarbete som pågått i drygt två år skulle kunna gå i mål enligt vårt förslag.

Avsiktsförklaringen innebär ett förtydligande av att det uppdrag som kommunfullmäktige röstade för i juni 2015 fortfarande gäller. Stadsbyggnadsnämnden gavs då i uppdrag att ta fram en plan för en ny övergång från stadskärnan till Rudan för bil och GC-väg.

Detta uppdrag var en konsekvens av att Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna fick igenom vissa av sina förslag i budgeten 2016-2017. Det har redovisats en utrednings till stadsbyggnadsnämnden och det konstateras att viktiga förutsättningar att ta hänsyn till är att området är ett naturreservat samt att det finns stora höjdskillnader. En initial kostnadsbedömning för genomförande av projektet har bedömts till 35-50 mnkr. Vilket motsvarar mellan en förskola och en idrottshall. Med avsiktsförklaringen kunde Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna rösta för den föreslagna detaljplanen för Örnens väg och byggherrarna kunde äntligen komma närmare att sätta spaden i jorden och uppföra sina konstfärdigt utformade byggnader och ge plats för fler Haningebor. Men Socialdemokraterna, miljöpartiet och Centerpartiet tycker fortfarande att det är en dålig idé att bygga en bilbro över till Rudan.