Pressmeddelande om Nationella planen för infrastrukturen
Miljöpartister tycker att regeringen gör rÀtt som tydligt tvekar om TvÀrförbindelse Södertörn, skriver bland annat Johan Svensk (MP) kommunalrÄd i Haninge i ett pressmeddelande idag
Regeringen meddelade 4 juni sitt beslut om Nationell plan för infrastruktur 2018-2029. Beskedet Àr en framgÄng för klimatet och Àven för Miljöpartiet pÄ Södertörn!
Totalt sett Àr den av Regeringen beslutade nationella planen för infrastruktur en stor framgÄng för klimatet sÄvÀl som för Miljöpartiet. Den största satsningen pÄ tÄg i modern tid dÀr 77% av alla utvecklingsprojekt gÄr till spÄrbunden trafik (jÀmfört med 50% 2006) och dÀr 5.1 miljarder gÄr till sjötrafik innebÀr att utrymmet för nya motorvÀgsprojekt minskar drastiskt, vilket Àr helt rÀtt prioriteringar för klimatet.
Beslutet berör Àven motorvÀgen TvÀrförbindelse Södertörn* som berÀknas kosta totalt 11 miljarder. Regeringens besked innebÀr att Trafikverkets förslag om 4,7 miljarder har bantats till 4.5 miljarder. VÀgen Àr dÀrmed inte ens finansierad till hÀlften.
– “Vi Miljöpartister pĂ„ Södertörn ser att tiden arbetar för oss och för klimatet, det Ă€r inte rimligt att fortsĂ€tta investera i motorvĂ€gar dĂ€r annan infrastruktur Ă€r möjlig.” sĂ€ger Marica Lindblad (MP) kommunalrĂ„d i Huddinge kommun.
Med endast 4.5 miljarder sÀkrade ifrÄgasÀtter vi om Trafikverket kan tillÄtas lÀgga ut de pengarna med vetskap om att mer Àn hÀlften saknas? Nu har regeringen satt ned foten för att inte sÀkra projektet.
– ”Men striden om finansieringen kommer att fortsĂ€tta. Vi tror att fler Ă€n vi kommer att förstĂ„ att det inte Ă€r möjligt att fortsĂ€tta investera i biltrafiken sĂ„ projektet kommer inte att slutföras i sitt nuvarande skick” sĂ€ger Johan Svensk (MP) kommunalrĂ„d i Haninge kommun.
NaturvÄrdsverket har sedan lÀnge pÄpekat att en ny motorvÀg skulle gynna biltrafiken pÄ bekostnad av investeringar i kollektivtrafik, och pekar pÄ en rad mycket negativa effekter och intrÄng i vÀrdefulla naturmiljöer.
– ”Eftersom en ny motorvĂ€g i Stockholm föreslĂ„s finansieras till hĂ€lften inom ramen för den nationella planen, sĂ„ tolkar jag det samtidigt som att flera andra partier inte pĂ„ allvar vĂ€ger in vare sig den nya klimatlagen eller NaturvĂ„rdsverkets kritik” sĂ€ger Marica Lindblad (MP) kommunalrĂ„d i Huddinge kommun.
Regeringens beslut inkluderar uttalade satsningar för elektrifiering av vÀgar och sÄ mycket som 1.5 miljarder pÄ cykelvÀgar. Utöver detta Àven 1 miljard pÄ stadsmiljöavtal.
– "Detta stĂ€rker oss i NynĂ€shamn i vĂ„r ambition att vara kandidat till elvĂ€g och Ă€ven fĂ„ stöd i att bygga en cykelvĂ€g till SödertĂ€lje" sĂ€ger Bernt MĂ„nsson (MP) gruppledare i NynĂ€shamn kommun.
Trafikverket visar ocksÄ i sina siffror att TvÀrförbindelse Södertörn Àr det ovillkorligen mest olönsamma projektet utan motstycke bland samtliga vÀrderade projekt nationellt.
– ”Det Ă€r i storstĂ€der som det ska göras riktigt attraktivt att Ă„ka kollektivt, och tunnelbanesatsningen i Stockholm Ă€r nyckeln till att fler vĂ€ljer att lĂ„ta bilen stĂ„” avslutar Marie Ă kesdotter (MP) gruppledare i Tyresö kommun.
*Bakgrund
Det Àr den 20 km lÄnga TvÀrförbindelse Södertörn, som Àr en förlÀngning och fördubbling av Förbifart Stockholm. VÀgens frÀmsta syfte Àr att tillse att gods och tunga transporter kan ta sig mellan frÄn E4/E20, via Haninge till hamnen i Norvik.
Projektet Àr sedan lÀnge skarpt kritiserat av NaturvÄrdsverket, miljörörelsen och av flera lokalavdelningar i Miljöpartiet pÄ Södertörn. En motorvÀg driver upp biltrafiken och gör allvarliga ingrepp i orörd natur
För en fullstÀndig faktabakgrund hÀnvisar vi till vÄr speciellt framtagna hemsida om projektet:
http://tvarforbindelsesodertorn.se/
Mer information finns ocksÄ att lyssna pÄ det kunskapsmöte vi anordnade i januari 2018:
https://youtu.be/2GN1vlXSiJs?t=855
För mer information kontakta
Marica Lindblad, 08-535 301 50
Johan Svensk, 073-184 44 77, johan.svensk@mp.se