Nej till 100 kr i påslag vid försäljning av tågbiljetter!

På dagordningen för kommunfullmäktige den 14 februari finns ett förslag från kommunstyrelsen om att kommunen skall börja sälja SJ-biljetter via turistbyrån och att kommunen då skall ta ut samma avgift som SJ-tar ut vid manuell bokning av biljetter.
Enligt kallelsen blir det då ”4% i bokningsavgift + 100 kr i administrativ avgift”. Hedemora-Falun skulle då kosta cirka 181 kr varav 103 kr skulle gå till Hedemora kommun!

De flesta bokar idag biljetter via Internet och får en SMS biljett till sin mobil. Men det finns minst 1000 personer som bor i Hedemora kommun som av någon orsak inte kan eller inte vill boka via Internet. Det gäller till ex. pensionärer som annars inte köper saker via Internet, asylsökanden utan personnummer med flera.

På en del andra orter där SJ inte har någon biljettautomat kostar det betydligt mindre än 100 kr/biljett i påslag på SJ:s pris. Om man befinner till ex. befinner sig Upplands Väsby kan man köpa en SJ-biljett via Pressbyråns kiosk. Pressbyrån där tar ut en avgift på mellan 20 och 39 kr för att boka en SJ-biljett beroende på hur mycket biljetten kostar.

Så varför skall Hedemora kommun ta ut en avgift på minst 100 kr/biljett?

Miljöpartiet i Hedemora föreslår att avgiften för att boka en biljett via kommunens turistbyrå skall vara 20 kr/biljett.

Alternativt kan kommunen förhandla med någon näringsidkare i Hedemora som har öppet många timmar per vecka och som vill sälja biljetter med ett mycket lägre påslag än 100 kr/biljett. SJ accepterar bara ett ombud i en så liten kommun som Hedemora så kommunen måste avstå från att sälja biljetter via turistbyrån för att någon annan skall kunna ta över försäljningen av tågbiljetter.