Dags för årets Earth Hour lördag 25 mars

Lördagen den 25 mars kl 20:30 – 21:30 inträffar WWFs Earth Hour, världens största miljömanifestation. Den arrangeras för elfte gången i rad och hundratals länder beräknas delta. I Sverige ordnar kommuner, företag, skolor och organisationer aktiviteter under Earth Hour-veckan i mars.

– Världens länder har i Parisavtalet enats om att hejda den globala temperaturökningen till väl under 2 grader. Det är ett historiskt beslut för människor, djur och miljö. Men nu krävs att löftena omsätts i verkligheten. Politiker, företag, städer och investerare måste fatta beslut som gör det enkelt att leva klimatsmart och hållbart. Vad som händer de närmaste åren är avgörande för att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer år 2030, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Earth Hour startades av WWF i Australien 2007 och har sedan dess vuxit lavinartat. Förra året deltog 84 procent av Sveriges kommuner. Årets manifestation sätter extra fokus på mat, konsumtion, livsstil och global rättvisa. Mycket mer insatser krävs för att fattiga och utsatta människor ska kunna få en hållbar utveckling och leva ett gott liv, samtidigt som planeten mår bra.

Enligt WWFs Living Planet Report lever mänskligheten som om vi hade 1,6 jordklot till vårt förfogande och svenskarna som om vi hade på 4,2 jordklot. Många i världens mer fattiga delar har inte ens en halv planet att leva på.

Syftet med kampanjen i Sverige är inte minst att få folk att tänka klimatsmart året om när det gäller fem B:en: bilen (transporter), biffen (maten), bostaden (boende), butiken (konsumtion) och börsen (sparande).

– Maten vi äter och prylarna och kläderna vi shoppar påverkar sårbara och utsatta människor och miljöer på andra sidan jorden. Genom att gå över till förnybar energi, halvera köttkonsumtionen, minska matsvinnet och resa och handla mer hållbart, kan vi bidra till att leva inom ramarna för en planet. Vi uppmanar regeringen att driva på EU i flera viktiga frågor som kan minska konsumtionsutsläppen, säger Stefan Henningsson, senior rådgivare för klimat-, energi- och innovationsfrågor på WWF.

FAKTA: Så här kan du bli mer klimatsmart:

Bilen: Halvera resandet med fossila bränslen. Res klimatsmart och rör på dig dubbelt så mycket, till exempel med cykel.

Biffen: Halvera köttkonsumtionen, men dubblera antalet gröna proteiner och sluta slänga ätbar mat – det vinner både du och planeten på!

Bostaden: Halvera energianvändningen från din bostad. Varför inte börja med att halvera elanvändningen från belysningen? Fördubbla också ditt positiva bidrag genom att producera egen förnybar el.

Börsen: Halvera utsläppen från ditt sparande och dubblera ditt klimatsmarta sparande. Välj en bank, fondförvaltare eller ett försäkringsbolag som kan hjälpa dig.

Butiken: Konsumera klokare – halvera din klimatpåverkan från shopping, och fördubbla ditt positiva bidrag genom att använda cirkulära och digitala tjänster.

Klimatsmarta tips: BilenBiffenBostadenBörsenButiken

FAKTA: WWFs krav till regeringen och riksdagen

• Driva på för att skärpa EUs föreslagna energieffektiviseringsmål
  • Klubba igenom Klimatlagen så att Sverige kan gå från ord till handling och bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer