Lisa Rimestad – kandidat till kommunfullmäktige

Presentation av Miljöpartiet Hyltes förstanamn på listan till kommunvalet.

Hej!

Välkommen till Miljöpartiet de Grönas Hyltesida!

Miljöpartiet de Gröna står sedan länge för ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet. Det arbetar vi med i Hylte kommun, i Region Halland, ja i hela Sverige. Och genom ett långsiktigt och viktigt internationellt samarbete. Gröna värden innebär att vi på allvar vill ta tillvara våra medmänniskors rätt till ett bra liv, nu och i framtiden. Att vi vill leva och verka utan att förstöra vår jord, våra vatten och luften vi andas. Vi människor har en lång och intressant historia men jorden vi ärvde och vår natur hotas av de globala klimatförändringarna och en tilltagande miljöförstöring. Nu har vi nått en punkt då följande citat av en amerikansk guvernör blivit en välbekant verklighet: vi är både den första generation som påverkas av klimatförändringarna och den sista som verkligen kan göra något åt dem.

Så i vår kom då dagen då jag beslutade att tacka ja till att engagera mig i politiken. I höst ställer jag upp som kandidat och gruppledare för Miljöpartiet de Gröna i Hyltebruk. I all enkelhet har även jag visioner, tankar och förslag om hur vi kan leva och bygga vidare på vårt samhälle; ställa om, leva hållbart och tillsammans i Sverige. Och i den Värld som vi är en del av.

Och, jag har, i mitt liv, träffat SÅ många kloka, underbara människor och genom mina jobb som grafiker, språklärare, guide, instruktör och lärare, genom min utbildning och min sjukdom och genom aktiviteter och projekt i föreningar och vänkrets sett hur mycket engagemang och kunskap människor lägger i sina liv. Och vilket kitt vi har när så många ändå så lätt ställer upp för någon annan än sig själv. Många av er finns också här på sociala medier. Så, oavsett partifärg och bakgrund, tänker jag att det finns ett bra utgångsläge att tillsammans skapa en grönare framtid, leva hela livet väl och i gemenskaper som vi mår bra av. Stressa mindre och ta vara på både människor, djur och natur.  Hyltebygden och våra invånare är bra på mycket och jag ser att det i alla partier finns intresse att bygga Hylte hållbart. Men vi kan bli grönare, lära oss mer och ta vår del av ansvaret för en långsiktigt hållbar värld och profilera oss som en stark framtidskommun.

Det är jätteviktigt för vår nära framtid att vi på bred front gemensamt verkar för att leva och arbeta både klimatsmart, resurssnålt och med siktet inställt på långsiktiga lösningar.

Det politiska valet i september är viktigt för oss alla, men det viktigaste valet gör vi trots allt varje dag när vi lever våra liv. Hur tänker vi när vi tänker energi och transporter, handlar mat, köper bil, byter mobil, när vi tar hand om oss själva och andra? Det finns alltid ett bättre val för just dig och mig, alltid ett som gör oss starkare, gladare och mera hållbara. Totalt sett.

Om det nu är fler av er som har synpunkter och intresse att engagera er, kanske i Miljöpartiet, eller rösta på oss blir jag så klart bara glad. – Ja tack till era förslag, tankar, erfarenheter och meningsfulla samtal. Och, förstås, Ja tack till er som på andra sätt är med och gör vår värld bättre, friskare – och grönare.

Vi är alla barn i början, jag har själv nyligen skrivit min första debattartikel, filat på program och tagit en aktiv del i de första politiska debatterna i Hyltebruk. Om 'Maten, Lantbruket och Klimatet' och om 'Skolan, Utbildningen och Jobben'. Nu väntar en sommar av möten, samtal och gemensamma arbeten, av odling och självhushållning, av djur och vacker natur, av studier och eftertanke. Väl mött i sommar vare sig det är politik eller något av det vi annars brukar ses omkring. Kram