Björn Wahll tar förstaplatsen för Miljöpartiet

Miljöpartiet har stått utanför fullmäktige den här mandatperioden.
Men med en riksdagsledamot i ryggen vill två nykomlingar i Hyltepolitiken ta MP tillbaka till kommunens högsta beslutande församling.
– Det ska bli ett spännande valår, vi har allt att vinna, säger listettan Björn Wahll.

Björn flyttade till Unnaryd för några år sedan och driver tillsammans med frun Åsa gårdsbutiken Gården Byn. Innan flytten blev han invald i Öckerös kommunfullmäktige för MP, men flytten gjorde att han fick avsäga sig platsen.

– Jag kände en stor frustration över Trumpismen som växte fram och jag kände att jag inte kunde sitta och gnälla. Så jag valde att samla skräp och städa stranden och det slutade i att jag tog en plats i socialnämnden i Öckerö, säger han.

Riksdagsledamot tvåa på listan

Med sig som stöttning har han riksdagsledamoten Elisabeth Falkhaven. Hon tar plats två på listan framför den tredje och sista namnet som är den lokala MP-avdelningens ordförande Nicklas Larsson. Även Larsson gör sitt första val i Hylte efter att han flyttat till kommunen 2019.

– Våra frågor är så viktiga så även om jag har gjort min politiska värnplikt vill jag vara med åtminstone en mandatperiod till på hemmaplan, säger Elisabeth.

– Mycket av det här är nytt för mig så det är bra att jag kommer få god hjälp av Elisabeth. Det betyder allt att få den tryggheten, så hon blir oerhört värdefull, säger Björn Wahll.

Siktet med att ställa upp i höstens val är underförstått: Miljöpartiet ska återigen ta en plats i Hylte kommunfullmäktige.

– Det som händer i Ukraina är fruktansvärt och hur så mycket grymhet ens kan finnas är obegripligt. Det är en stor säkerhetspolitisk risk att vi har gjort oss så beroende av fossila bränslen och uranbehovet. Fler och fler inser nu att vi måste strypa Putins krigskassa. Det faktumet tror vi att vi kommer att få draghjälp av, anser Elisabeth.

Vill lyfta frågan om civilförsvaret

Förutom klimat- och miljöfrågorna vill Miljöpartiet lyfta vikten av civilförsvaret i de oroliga tiderna som Europa befinner sig i just nu. Där har Falkhaven med sig erfarenhet av de frågorna genom att hon suttit i försvarsutskottet i riksdagen den här mandatperioden. Wahll och Falkhaven pratar även om elevhälsan i skolan och de småskaliga producenterna i kommunen.

– Civilförsvaret kommer att bli oerhört viktigt framåt. Det blir viktigt att vi får in en klimatanpassning där också. Vi kommer även se ett ökat antal flyktingar från kriget och där behöver vi svara upp lika bra som 2015, säger hon.

– Miljö- och klimatfrågorna är oerhört breda om man vågar se på dem på det viset. Just nu står Europas kornbod Ukraina i brand och då behöver vi se till att vi odlar det vi behöver här. Därför kommer det vara viktigt att värna om och få in skydd för vår odlingsmark, säger Björn Wahll.

Samarbetar inte med SD eller M

Eftersom MP inte är med i fullmäktige i nuläget har de inga tydliga planer på vilka de skulle kunna tänkas samarbeta med efter valet om de kommer in. Partiet var en del av Framtid Hylte när styret bildades, men i nuläget nöjer de sig med att slå fast vilka de inte vill samarbeta med.

– Vi samarbetar inte med Sverigedemokraterna, så där de är med är inte vi med. Dessutom har Moderaterna gått så nära SD att det är svårt att lita på deras politik. Förutom det får vi se, säger Falkhaven.

Länk till artikeln i Hallandposten