Jokkmokk

Vi har fjorton förtroendevalda som tillsammans kommer att driva en politik för ett grönare Jokkmokk under de kommande fyra åren. Det stod klart efter gårdagens kommunfullmäktigemöte då samtliga val till styrelser, nämnder och övriga uppdrag genomfördes. Tveka inte att kontakta oss om Du har funderingar eller förslag på frågor som Du tycker att vi ska driva.

Här finns Miljöpartiet representerat:KommunfullmäktigeHenrik Blind, ledamotMikael Stenman, ledamotHanna Sofie Utsi, ledamotHelen Swartling, ledamotMats Dahlberg, ersättareKristina Unga, ersättareKommunstyrelsenHenrik Blind, ledamotMats Dahlberg, ersättareBarn- och utbildningsnämndenMikael Stenman, ledamotPeter Lagerqvist, ersättareSocialnämndenHanna Sofie Utsi, ledamotCatharina Holmbom, ersättareSamhällsbyggarnämndenHelen Swartling, ledamotGöte Grahn, ersättareKultur- och Fritidsnämnden Andres Moncada Henao, ledamotValnämnden Per-Jonas Parffa, ledamotIngemar Grahn, ersättareAB JokkmokkshusBoAnders Arvidsson, ersättareLapplands Kommunalförbunds gymnasienämndPeter Lagerqvist, ledamotStiftelsen Samernas Utbildningscentrum Mats Dahlberg, ledamotNämndemän vid Gällivare TingsrättMartina StenmanKollektivtrafikmyndighetenPeter Lagerqvist, ersättare

VI ÄR REDO FÖR EN NY VALRÖRELSE En bred majoritet av folket vill att Sverige står upp för öppna och humanistiska värderingar. Då behövs samarbete över blockgränsen. Men det vägrar alliansen. Därför krävs nyval – och Miljöpartiet är redo. Miljöpartiet och Socialdemokraterna har sedan valdagen haft en utsträckt hand till allianspartierna. Men alliansen vägrar samarbeta. För att ta ansvar återstår därför nu endast ett alternativ: nyval. Miljöpartiet är redo för den valrörelse som kommer. Vi vet att många med oss vill se ett modernt Sverige, där barnens framtid går före skattesänkningar. Ett Sverige där vi står upp för öppenhet, humanism och alla människors lika värde.Den gröna rörelsen har aldrig varit starkare än i dag. Med rekordmånga 19 000 medlemmar är vi mer redo än någonsin! Vill du vara med? Gå in på: mp.se/engagera-dig

Gruvhot i urskogen Jelka-Rimakåbbå Biologen Mats Karström berättar historien bakom Naturskyddsföreningens kamp för att skydda det fem kvadratmil stora urskogsområdet Jelka-Rimakåbbå väster om Porjus i Jokkmokks kommun. Ett unikt och artrikt skogslandskap som nu hotas av gruvindustrin trots att det är skyddat som Natura 2000-område.