Alliansen och SD sviker ålen

Ålen är akut utrotningshotad. Regeringen har därför i förhandlingar i EU drivit på för ett fiskestopp. Tyvärr körde alliansen och SD idag över regeringen så att regeringen nu måste kräva ett undantag för just Sveriges ålfiske.
I EU pågår förhandlingar om fiskekvoter för olika arter, bland annat den akut utrotningshotade ålen. Sverige har som ensam nation stått bakom kommissionens förslag om att införa ett ålfiskestopp. Men på dagens möte med EU-nämnden bytte Liberalerna sida så att de borgerliga partierna och SD kunde tvinga fram en ny svensk position: Att verka för ett stopp för ålfiske i EU, men att just Sverige ska få ett undantag och kunna fortsätta fiska ål.

Miljöpartiet tycker att den linjen är både häpnadsväckande och oacceptabel. Självklart ska vi inte fiska en akut utrotningshotad art. För att de som vill ska kunna ha ål på julbordet även i framtiden behövs akuta insatser nu för att rädda arten från utrotning.