Alliansens sista budget ger inga lösningar

Regeringens vårbudget saknar idéer. Den svarar inte på hur vi ska få fler jobb åt unga eller möta klimathotet.
Regeringen har presenterat den sista budgeten före valet. Åtta år med alliansen har gett högre arbetslöshet och sämre skolresultat. Klimathoten blir allt mer katastrofala.

– Det kan inte bli annat än underkänt för alliansen, säger Per Bolund, Miljöpartiets ekonomiskpolitiske talesperson.

År 2006 gick alliansen gick till val på att bekämpa massarbetslösheten. Nu är arbetslösheten två procent högre. Nästan 40 000 fler ungdomar är arbetslösa idag än när regeringen tillträdde. Långtidsarbetslösheten bland unga har fördubblats. Regeringens enda åtgärd har varit skattesänkningar. Nu ska de inte sänka skatterna mer och då har de slut på idéer. Det finns inga nya förslag i budgeten.

Inför valet 2006 sa alliansen att klimatförändringen var mänsklighetens ödesfråga. Men på åtta år har de inte presterat något konkret för att möta hotet. Sju stora utredningar har stoppats i papperskorgen. Ingen har lett till skarpa förslag, och inga kom i den här budgeten heller.

Regeringen står helt tomhänt. Den saknar egna idéer och möter inte de stora samhällsutmaningarna, varken vad gäller klimatet, jobben eller skolan.