Brobyggare på skolor i utsatta områden

Skolan är nyckeln för ett mer jämlikt Sverige. Miljöpartiet vill att skolor som har det tufft ska kunna anställa brobyggare som arbetar för att utsatta områden blir öppnare, tryggare och starkare.

Sveriges regering är fast besluten att bryta segregationen i det svenska samhället. Det är en central del i det hållbara samhällsbygget, där skolan är nyckeln.

Skolan motor för ett mer jämlikt samhälle

Skolan har unika möjligheter att motverka polarisering och stärka samhörighet och mångfald. Den kan fungera som en mötesplats för barn med olika bakgrund, erfarenheter och åsikter och därmed vara en viktig motor för att göra utsatta områden öppnare, tryggare och starkare.

Skolan har också bra möjligheter att länka samman olika aktörer i lokalsamhället, som polis, socialtjänst, arbetsliv, kulturliv och civilsamhälle.  Därför vill Miljöpartiet ge kommunerna bättre förutsättningar för samverkan mellan skolan och närsamhället, så att fler kan vara med och bidra till en starkare och mer jämlik skola.

Miljöpartiet vill  möjliggöra en ny typ av brobyggartjänst i skolor i de områden där segregationens effekter är som allra störst.

Brobyggare i skolan

Dessa brobyggare kan exempelvis ansvara för att:

  • Varje skola har en upparbetad kontakt med blåljuspersonal, för att lärare och elever ska ha en god relation med bland annat polis. Exempelvis genom regelbundna besök.
     
  • Varje skola har en upparbetad kontakt med socialtjänsten för att skolpersonal ska känna sig trygga med när och hur kontakter ska tas och hur samarbete kan ske för en tryggare miljö fö eleverna. Både i skolan, på fritiden och hemma. 
     
  • Varje skola har goda kontakter med civilsamhällets organisationer, för att utbyta erfarenheter, skapa samverkansprojekt, ge erfarenhet av demokratiskt föreningsliv och erbjuda eleverna vägar till engagemang i civilsamhället.
     
  • Skapa samverkan med organisationer, företag och högre utbildning som kan visa på utvecklings- och arbetslivsmöjligheter för eleverna. Exempelvis genom besök hos arbetsgivare. Arbetet ska ske i samverkan med studie- och yrkesvägledare på respektive skola.
     
  • Arbeta upp samverkan med andra skolor för att skapa utbyte mellan elever från olika områden i syfte att kompensera för effekterna av segregationen i skolan.
     
  • Sprida och ta tillvara goda exempel och framgångsrika arbetssätt från andra skolor när det gäller skolans samverkan med närsamhället.

När fler kan vara med och bidra till en starkare och mer jämlik skola kan vi se till att utsatta områden kan vara lika trygga, öppna och välfungerande som vi vill att hela vårt samhälle ska vara.

Tjänsterna för brobyggare är tänkta att komplettera andra viktiga insatser till skolan i utsatta områden, och införas i överenskommelse när stat och kommun samverkar för skolutveckling. 

Läs mer om brobyggare på skolor i utsatta områden.

Relaterade nyheter

En jämlik skola för alla barn

Gärna SM i skola – men utan ett B-lag, Sabuni

Vad är valfrihet värt utan mångfalden?

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter