”Gör det klimatsmarta valet billigare och enklare”

På söndag kommer FN:s nya rapport om klimathotet. Miljöpartiets språkrör, tillika doktor i miljörätt, Åsa Romson svarar på fyra frågor om klimathotet och vad som måste göras.

1. Vad gör FN:s klimatpanel (IPCC)?

– FN:s klimatpanel (IPCC) består av forskare som beskriver klimathotet vetenskapligt. 2013-2014 släpps tre rapporter. Den första visade att det är människans klimatutsläpp som orsakar den globala uppvärmningen. Den andra beskrev hur den globala uppvärmningen kommer orsaka konflikter, tvinga miljontals människor på flykt och ödelägga delar av den globala ekonomin. Den tredje presenteras på söndag (13/4) och beskriver de möjligheter som världens länder har för att omgående minska klimatutsläppen.

2. Hur allvarligt är klimathotet egentligen?

– Läget är mycket allvarligt, men det är definitivt inte för sent. Det finns fortfarande möjligheter att begränsa klimatförändringarna och undvika forskarnas värsta framtidsprognoser. Men det finns ingen tid att spilla, vi måste sätta igång direkt. Det handlar om våra barns framtid.

”Det är som passiv rökning. Vi röker och våra barnbarn dör.”

/ Steven Chus, Nobelpristagare

3. Vad måste göras?

Klimatutsläppen måste minska radikalt. Det är framförallt ett politiskt ansvar, i Sverige, EU och världens alla länder. Vi politiker måste se till att det klimatsmarta valet för var och en blir billigare och enklare att välja. Samtidigt måste det bli dyrare att släppa ut. Det är viktigt att istället för att bygga nya motorvägar satsa på bättre kollektivtrafik. Och att göra tåget billigare än flyget och snabbare än bilen. Den smutsiga energin från kol, gas och kärnkraft behöver ersättas med ren energi från skog, sol, vind och vatten. En större del av maten ska vara vegetarisk, ekologisk och närodlad.

4. Ok, men om det är ett politiskt ansvar – vad kan då varje person göra?

Vi kan alla göra mycket i vardagen: resa mer med cykel och kollektivtrafik, byta till ren el, äta mindre kött och gå med i en miljöorganisation, exempelvis. Och minst lika viktigt är att rösta på ett parti som inser att utvecklingen till ett klimatsmart och miljövänligt samhälle skapar jobb, välfärd och möjligheten att leva ett gott liv.

Miljöpartiets klimatpolitik: http://www.mp.se/politik/klimat

Grön EU-politik ska ändra villkoren på marknaden: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/gron-eu-politik-ska-andra-villkoren-pa-marknaden_3413296.svd

Regeringens inre osämja hindrar svenskt klimatdriv: http://www.dn.se/debatt/regeringens-inre-osamja-hindrar-svenskt-klimatdriv/#Scen_1