Miljöpartiet säger ja till överenskommelse om regeringssamarbete

Lyssna

Sedan valnatten har Miljöpartiet jobbat dag och natt för en stabil regering som prioriterar klimatet och håller rasismen borta. Idag meddelade språkrören att partiet ställer sig bakom förslaget om regeringssamarbete som MP, S, L och C kommit överens om.

Foto: Claudio Bresciani / TT

Sverige står inför ett vägval: att antingen låta rasismen diktera vilka politiska beslut som ska forma vår framtid eller att gå mot en öppen och solidarisk värld. Vi tror att Sverige kan bättre än att ge vika för högerpopulism. Därför meddelade språkrören idag att Miljöpartiet ställer sig bakom det förslag om samarbete som MP, S, L och C kommit överens om.

Klimatet främst

I förslaget har Miljöpartiet fått igenom många viktiga reformer för klimatet och miljön: Flygskatten räddas, höghastighetstågen byggs, järnvägen i norra Sverige byggs ut och en kraftfull grön skatteväxling på 15 miljarder som innebär att vi höjer skatterna på det som skadar vår miljö.

Viktiga reformer för rättvisa och solidaritet

Miljöpartiet har också slagits hårt för en mer medmänsklig politik. Tack vare oss finns nu rätt till familjeåterförening för människor på flykt med i förslaget. Även ett tydligt ställningstagande mot vapenexport till länder i Jemenkriget, investeringar mot psykisk ohälsa och ett stopp för nedläggning av jämställdhetsmyndigheten.

Samarbete som stänger ute SD

Självklart finns också frågor där vi hade gjort annorlunda om vi fått bestämma själva. Men alla fyra partier har behövt ge och ta. Det är bra om Sverige nu kan få ett samarbete som stänger ute Sverigedemokraterna från inflytande och som värnar de grundläggande demokratiska principerna om alla människors lika värde.