MP vill klimatsäkra svenska städer

Miljöpartiet kommer driva på för att staten ska investera miljarder i att säkra svenska städer mot extremväder. Det säger språkröret Per Bolund i dagens intervju i TT.

– Vår ambition är att det är nu, under den närmaste mandatperioden, som det verkligen måste hända saker snabbt! Det är nu vi måste minska utsläppen i den takt som vetenskapen säger krävs, säger Per Bolund.

Miljöpartiet vill skärpa Sveriges klimatmål till att nå nettonollutsläpp redan 2035 i stället för 2045. Klimatmålet behöver också ange den totala mängden växthusgaser som Sverige kan släppa ut och även inkludera konsumtionsbaserade utsläpp – till exempel flygresor och köttätande.

Om målet skärps kan Sverige uppnå Parisavtalet. MP vill se en politik som leder till fler elbilar, minskade utsläpp från industrin och gröna jobb. Staten ska låna och inrätta en grön investeringsbudget på totalt 1 000 miljarder kronor under åren 2024 till 2034.

Bland annat vill vi bygga om städer för ett allt mer extremt väder, så kallade klimatanpassningar, något som ingår i vårt valmanifest.

– Vi behöver katastrofsäkra vårt samhälle! Det är säkerställt i forskningen att vi kommer att få fler naturkatastrofer framöver, säger Per Bolund.

Katastrofsäkra svenska städer

Miljöpartiet föreslår att staten satsar tre miljarder per år i klimatanpassning. Pengarna ska kunna sökas av kommuner och regioner för att till exempel höja kajkanter, säkra dricksvattenförsörjning och anlägga stadsgrönska. Små kommuner på landsbygden kan behöva extra stöd. Budgeten för klimatanpassning uppgår i dagsläget till 500 miljoner kronor per år.

– Det viktigaste vi kan göra är såklart att minska utsläppen och klimatkrisen, men samtidigt så måste vi ta ett ansvar för att vi är i ett förändrat klimat, säger Per Bolund.

Läs hela artikeln i bland annat SVD